شاعر ترک: پیلوتان روسیه به خیر ترکیه فعالیت میکردند

© AP Photo / Haberturk TVحادثه سقوطدادن طیاره سو - 24 روسیه توسط ترکیه
حادثه سقوطدادن طیاره سو - 24 روسیه توسط ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حیدر شاعر مشهور ترک: حادثه سقوط طیاره سو – 24 روسیه توسط ترکیه «یکی از فاجعه بارترین صفحات در تاریخ» می باشد.

حسین حیدر شاعر مشهور ترکی و مولف شعر تحت عنوان «غذرخواهی از ملت کبیر روس» در مصاحبه با خبرگزاری سپوتنیک حادثه مربوط به طیاره سقوط داده شده سو — 24 روسیه توسط ترکیه را «یکی از فاجعه بارترین صفحات در تاریخ» خواند.
حیدر گفت:"این واقعه به حادثه خارج از محدوده سیاسی، غیرمنتظره و فاجعه بار مبدل گشت که با تمالایات موجود ضدیت دارد. به فاجعه بار ترین حادثه در تاریخ سیاسی جهان مبدل گشت. با مرور زمان این را همه درک خواهند کرد. من یک بار دیگر در برابر مادر اولیگ پیشکوف سر تعظیم خم میکنم و از او معذرت میخواهم".
شاعر خاطرنشان ساخت که حادثه مربوط به طیاره سقوط داده شده مناسبات نزدیک دوستانه بین ملل برادر ترکیه و روسیه تیره ساخت.
حیدر اظهار داشت:"زمانیکه مصطفی کمال در سال 1921 هنگام جنگ ملی — آزادیبخش در دولوپینار (نبرد سرنوشت ساز دومین جنگ یونان — ترکیه — تبصره مدیریت مسوول) برای نبرد آمادگی می گرفت، روسان به ما سلاح و پول کمک کردند. سلاح آن وقت به بندر اینیبولو آورده میشد. به این ترتیب، سقوط دادن طیاره روسی شبه آنست، اگر امر غرق ساختن آن کشتی داده میشد که در آن به ما کمک برادرانه آورده میشد و عمله آن کشتی به قتل رسانده میشد".
به گفته شاعر، سطر شعر او که در آن گفته میشود، «که همه ستمگران لعنت شده محاکمه خواهند شد»، به موجودیت پرابلم عمیق و جدی اشاره میکند که بر سیاست داخلی و خارجی ترکیه، اوضاع در کشور و جهان اثر می نماید:"ببینید، حالا در ترکیه پایگاه های نظامی امریکا قرار دارند. آنها در آنجا چه میکنند؟ آنها با اعمال خود به ملت ترکیه ضرر می رسانند. طیارات عربستان سعودی پرواز میکنند و در ساحه این پایگاه ها مستقر میگردند. آنها برای چه به آنجا پرواز میکنند؟ این همه فعالیت ها با منافع ترکیه مطابقت ندارند، از آن فقط به مثابه تخته خیز برای دستیابی بر اهداف خود استفاده میکنند. در عین حال، روسیه با تروریزم بین المللی مبارزه میکند و در این مبارزه بر موفقیت های جدی دست می یابد. از این نقطه نظر پیلوتان روسیه که وظایف را در جریان عملیات ضد تروریستی اجرا میکردند، به خیر روسیه فعالیت مینمودند. در این مورد که آیا نقض حریم هوایی صورت گرفته بود یا خیر، میتوان جروبحث نمود. به خاطریکه نقض عمدی از جانب روسیه صورت نه گرفته بود. طوریکه معلوم است، امروز در در حریم هوایی منطقه بحیره ایجن هر روز ده ها تخلفات رخ میدهند. در حادثه مربوط با طیاره روسی صحبت، قبل از همه، راجع به حمله قصدی از طرف نیروی هوایی ترکیه مطرح بحث می باشد. بدبختانه، ما نتوانستیم از این عمل تحریک آمیز جلوگیری نمائیم".
از حسین حیدر عضو دیگر اتحادیه جوانان ترکیه حمایت نمود. آنها ویدیو را آماده ساخته که در آن قرائت سطور شعر شاعر را در مرکز شهر استانبول، در میدان تقسیم ثبت نموده اند. سینان سونگور سرمنشی اتحادیه در مصاحبه با خبرگزاری سپوتنیک گفت که اعضای اتحادیه با احساس و مفکوره که مولف میخواهد در شعر خود منتقل دهد، کاملاً موافق می باشند.
سونگور گفت:"اثر شاعر به وضاحت تفاوت نسبت به روسیه و ملت روسیه از جانب مردم و حکومت دارای روحیه وطنپرستانه ترکیه نشان میدهد. در شعر بر دورنمای روابط ترکیه — روسیه در آینده تاکید میشود. در منطقه ما و روسیه آینده مشترک، دشمنان مشترک داریم که در مبارزه بر ضد آنها ما باید از همدیگر حمایت نمائیم. در شعر سطر وجود دارد که در آن گفته میشود:"… و بنام ترکیه مستقل و یوریشیا من در اشعار و آهنگ ها بخشایش استدعا میکنم…". در این سطر، طوریکه ما تصور میکنیم، بصورت حیرت انگیز وظیفه آینده ما تبارز یافته است. ما باید مبارزه مشترک بر ضد نیروهای امپریالیستی به خاطر آینده مستقل و ثبات ادامه دهیم. ما با احساس اندوه عمیق که شاعر، هنگام صحبت راجع به پیلوت کشته شده روسی، تبارز داده، کاملاً همنوا می باشیم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала