نیکلای ژوکوفسکی بنیان گذار رشته آئروهیدرودینامیک

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyПосетители во время открытия Международного авиационно-космического салона МАКС-2015
Посетители во время открытия Международного авиационно-космического салона МАКС-2015 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
169 سال پیش در چنین روزی نیکلای ژوکوفسکی بنیان گذار رشته آئروهیدرودینامیک معاصر در گذشت

نیکلای ژوکوفسکی بنیان گذار رشته آئروهیدرودینامیک معاصر اواخر قرن 19 گفت: «انسان بال ندارد و به لحاظ وزن بدن خود نسبت به وزن عضلات، 72 بار ضعیف تر از پرنده است. اما به عقیده من، انسان با تکیه بر قدرت هوش خود پرواز خواهد کرد». در آن زمان این حرف ها فقط بیان آرزوها و اولین آزمایشات علمی بودند، اما همانا آنها امکان رفع جاذبه زمین و پرواز را برای انسان فراهم کرد.
نیکلای ژوکوفسکی در کارهای زیادی اول بود. در سال 1890 میلادی اولین تحقیقات تئوریک او در رشته هوانوردی « تئوری پرواز» به چاپ رسید. این اثر پس از مطالعات دقیق علم دینامیک و مسیر پرواز « معلمان پردار» دانشمند — پرندگان- نوشته شد. با گذشت زمان این نظارت ها اساس تئوریکی برای شکل سازی های پرواز را تشکیل داد.
در سال 1902 میلادی تحت ریاست ژوکوفسکی در دانشگاه مسکو یکی از اولین لوله های آئرو دینامیکی ساخته شد. کمی دیرتر در حومه مسکو اولین انستیتو آئرو دینامیک اروپا ساخته شد. در این انستیتو بخش پرواز سازماندهی و گشایش یافت.
در سال 1905 میلادی ژوکوفسکی گزارشی ارائه داد که در آن برای اولین بار فرمول بلند کردن وزن معرفی شد. این فرمول اساس تمام محاسبات آئرودینامیکی طیاره ها را تشکیل داد. ژوکوفسکی پس از 10 سال تئوری کار مارپیچ هوایی را محاسبه و به جهانیان هدیه کرد که بر اساس آن مارپیچ های هوایی هواپیماها طراحی و ساخته می شوند.
دسامبر سال 1918 میلادی در ژوکوفسکی حومه مسکو ، انستیتوی آئرو هیدرودینامیک بنیان گذاشته شد. دهها سال گذشت، زمان تغییر کرد اما انستیتوی نیکلای ژوکوفسکی به کار خود ادامه می دهد و پیشرفت می کند. هم اکنون این انستیتوت بزرگترین مرکز علمی هوا نوردی روسیه است که به نام بنیان گذار خود « ژوکوفسکی» نامیده می شود. شهر «ژوکوفسکی» در حول این انستیتوت بنا شد. یکی از بهترین میدان های هوای آزمایشی روسیه در آنجا قرار دارد. علاوه بر آزمایش طیاره ها ، پایگاه هوایی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه نیز در آنجا مستقر است. از سال 1992 میلادی هر دو سال یکبار در شهر "ژوکوفسکی» نمایشگاه بین المللی هوا — فضا برگزار می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала