عملیات نظامی روسیه گشاینده راه صلح در سوریه

© Sputnik / Sergey Guneevولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز پنج شنبه 17 مارچ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرقوماندان عالی قوای مسلح روسیه، نیروهای هوایی کشور به سربازان و متخصصین صنایع نظامی روسیه که در انجام برنامه های سوریه مشارکت داشتند، مدال افتخاری اعطا کرد.

ولادیمیر پوتین در سخنان خود تاکید کرد که تصمیم آغاز عملات نظامی در سوریه، طبق درخواست دولت قانونی و رئیس جمهور این کشور اتخاذ شد. وی در ادامه خاطر نشان ساخت:

«هدف اصلی از انجام این عملیات وراد نمودن بر تروریزم بود. مبارزه با تروریزم بین المللی یک مبارزه عادلانه و درست است. مبارزه با دشمنان تمدن بشریت و کسانی که با توحش و خشونت در نابود ساختن تفکر و ارزش های دنیا سعی دارند، مبارزه ای واقعی است. من تکرار می کنم، هدف اصلی عملیات ما در سوریه، متوقف ساختن شری بود که دنیا را در دامن می گرفت، هدف ما این بود که مانع دخول تروریزم به خاک روسیه شویم.

عملیات نظامیان روس همه چیز را از بنیان تغییر داد. ما اجازه ندادیم که دانه مرگبار تروریزم بزرگ شود. دیپو  راهزنان و مهمات و سلاح هایشان را نابود کردیم و مسیر قاچاق نفت را مسدود نمودیم، تروریست ها از این طریق عایدات بدست میاوردند. ما کارهای زیادی برای تقویت حکومت قانونی و حاکمیت در سوریه انجام دادیم، ما نیروهای مسلح آنها را تقویت کردیم. امروز کشور سوریه برنامه های استراتژیک دارد و می تواند خاک خود را از وجود تروریست های دزد و راهزن پاک کند.

ما شرایط را برای آغاز پروسه صلح آماده کردیم. توانستیم تعاملی مثبت و سازنده با ایالات متحده امریکا و دیگر کشورها برقرار کنیم. ما با آن دسته از گروه های اپوزیسیون که در داخل سوریه متعهد و مسئولانه رفتار می کردند و خواستار توقف جنگ و پیدا کردن راه حل سیاسی برای این درگیری ها بودند، ارتباط برقرار کردیم. سربازان روسیه این مسیر را برای صلح باز کردند».

ولادیمیر پوتین با ارزیابی کار گروه های نظامی روسیه در سوریه تاکید کرد که این عملیات یک بار دیگر امکانات در حال رشد و با کیفیت نیروهای مسلح روسیه را به نمایش گذاشت. به اعتقاد رئیس جمهور، سلاح های جدید روسیه سخت ترین امتحانات خود را در شرایط جنگ پشت سر گذاشت. تصمیم برای خروج نظامیان و تجهیزات نظامی روسیه با موافقت رئیس جمهور بشار اسد صورت گرفته که فبلاً در جریان برنامه های ما بوده و از آن حمایت کرده است. با این حال، علیرغم پایان عملیات نظامی، مسکو برای برقراری توازن در سوریه هرآنچه در توان داشته باشد انجام خواهد داد. ولادیمیر پوتین در این رابطه می گوید: «البته ما همچنان از حکومت قانونی سوریه حمایت خواهیم کرد: کمک های مالی، ارسال تجهیزات و سلاح، آموزش نیروهای مسلح سوریه و غیره. حمایت های اطلاعاتی و امنیتی در عملیات و حمایت مستقیم اما با واسطه برای استفاده از قوای بحری، کشتی های طیاره بردار و نیروهای هوائی نیز در برنامه های ما قرار دارد. آن قطعات روسیه که در سوریه باقی خواهند ماند برای حل و فصل مسایل کفایت می کنند. ما به همکاری با ارتش سوریه و مقامات این کشور در مبارزه با «دولت شبه اسلامی»، «جبهه النصره» و دیگر گروه های تروریستی که در فهرست شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته اند، ادامه خواهیم داد. نگاه قهرآمیز ما به تروریست تغییر نکرده است».

ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد که دستگاه های دافع هوا «پانتسیر» روسیه و اس 400 به محافظه حریم هوائی سوریه ادامه خواهد داد. وی همچنین گفت: «ما بر اساس قوانین و ضوابط بین الملل عمل می کنیم و هیچ کس حق ندارد حریم هوایی سوریه را نقض کند. میکانیزم پیشگیری از وقوع خطرات در حریم هوایی سوریه را با امریکا فعال کرده ایم، همه شرکا نیز در جریان آن هستند: سیستم دافع هوا ما در صورت تشخیص خطر برای نظامیان روسیه، بلافاصله واکنش نشان می دهد. می خواهم روی این موضوع تاکید کنم، ما هر هدفی را که تهدید به حساب بیاید، نابود می کنیم».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала