آیا امریکا آمادگی جنگ بزرگ را دارد؟

© Flickr / manhhaiاردوی امریکا
اردوی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال مارک میلی ستر درستیز قوای زمینی آمریکا: ایالات متحده برای جنگ احتمالی با روسیه و چین آماده نیست.

نشریه «دیفنس نیوز» با استناد به سخنان جنرال مارک میلی ستر درستیز قوای زمینی آمریکا به این نتیجه رسید که ایالات متحده برای جنگ احتمالی با روسیه و چین آماده نیست.

به گفته جنرال مارک میلی ارتش کنونی آمریکا می‌تواند عملیات منطقه ای و ضد تروریستی انجام دهد. لیکن آمادگی جنگی آن بر اثر کاهش بودجه و مبارزه با تروریزم و جنگ‌ها در عراق و افغان و حتی کوریائی شمالی موجب نگرانی عمیق پنتاگون می شود. جنرال میلی بی پرده گفت که ارتش آمریکا می‌تواند در جنگ «بزرگ» شکست بخورد. ارتش نخواهد توانست به عملیات دشمن به‌موقع جواب دهد و به اهداف خود برسد.

«ایوان کنووالوف» رئیس انستیتوت مطالعه مسایل مبرم استراتژیک و متخصص نظامی — سیاسی روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک روی این موضوع توضیحات داده گفت:

«ارتش آمریکا در‌واقع هر گز آماده نبود با یک ابر قدرت وارد جنگ شود. در آمریکا اصل انجام جنگ واقعی وجود ندارد و آن‌ها نمی‌دانند که جنگیدن در سرحد توان خود یعنی چه. روسیه این را به خوبی می داند. روسیه با سویدنی ها، فرانسوی‌ها و آلمانی ها جنگیده اند و طریق پیشبرد جنگ را می‌دانید. امریکایی ها از کدام چیز اساسی محروم هستند؟ من در 2003 در عراق با بسیاری سربازان آمریکایی صحبت کردم. آن‌ها گفتند: به ما امر کردند — ما آمدیم. آن‌ها انگیزه نداشتند و از این رو آن‌ها از پیش محکوم به ناکامی بودند».

لیکن نباید به قدرت ارتش آمریکا ارزش نداد. به عقیده این کارشناس بعید است که ارتش های ایران یا کوریای شمالی با نیرو های مسلح ایالات متحده رقابت کنند. وی در این ارتبط گفت:

«من فکر می‌کنم که این فهرست برای این مقصد تهیه شده تا نشان داده شود که کدام کشور ها دشمن آمریکا هستند و موقعیت واقعی را منعکس نمی کند. با وجود اینکه ارتش کوریائی شمالی از حمله بزرگترین ارتشها در جهان است، اما از نظر تخنیکی عقب‌مانده است. ایرانی‌ها هم باید تسلیحات خود را مجهر با شرایط معاصر و تکمیل کنند».

«ایوان کنووالوف» متذکر شد که موضع نظامیان و سیاستمداران آمریکا همیشه یکی نیست. او در پایان اظهار داشت:

«مدت ها است که نظامیان آمریکا جدا از نهاد های رسمی سیاسی عمل می کنند. آن‌ها همیشه در باره سناریو های کاملاً آپوکالیپتیک صحبت کرده می‌گویند که روسیه تعرض می‌کند و خطر روسی وجود دارد. گفته‌های سیاستمداران تا این حد تیره و تار نیست. همه این‌ها گویندگی از آن میکند که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در همه راستا ها: در سیاست خارجی و داخلی و در امور نظامی کنترول حکومت را از دست داده است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала