مدرن ساختن تجهیزات برق ایران توسط روسیه

© Sputnik / Yuriy Lashovلین انتقال انرژی برق
لین انتقال انرژی برق - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هلدینگ "کمپنی بزرگ" برق روسی آماده است که در پروژه های مربوط به توسعه برق ایران شرکت کند.

" اینتر رائو — اکسپورت" ، یادداشت تفاهم در خصوص درک متقابل را با جناح ایران برای عملی نمودن پروژه هایی در جهت مدرن سازی اسیتشن آب و برق روی دریای دز و استیشن حرارتی " رامین" امضاء کرد. 

ویاچسلاو لئونوف، سخنگوی مطبوعاتی " اینتر رائو — اکسپورت" در مصاحبه ای با " اسپوتنیک" در خصوص جزئیات این معاهده شرح می دهد: 
" اینتر رائو — اکسپورت" ، 100 % شرکت فرعی است که در تشکیل هلدینگ شرکت سهامی عمومی " اینتر رائو" قرار دارد. بخش اصلی سهام شرکت تحت کنترل شرکت های دولتی روسیه است. اما هلدینگ-شرکت بین المللی است ، زیرا فعالیت در تولید برق ، شبکه های برق و همچنین شرکت های تجارتی در یازده کشور جهان از جمله اروپا و آسیا و کشورهای شوروی سابق جریان دارد. فعالیت " اینتر رائو- اکسپورت" شامل توسعه ی تجارت انجینری بین المللی است، یعنی مصروف اعمار استیشن های برق و ارسال تجهیزات میباشد. تخصص ما همچنین در صادرات تجهیزات انرژی روسی و تولید محصولات تخنیکی عالی در به بازارهای خارجی جدید است. 
سال گذشته شرکت ما کار خود را بر روی نقشه ی دخول به بازار ایران و ارتباط متقابل با شرکای ایرانی را آغاز کرد. در این ارتباط ما دو یادداشت تفاهم مختلف با شرکت های مختلف امضاء کردیم. یادداشت تفاهم اول با آژانس توسعه آبرسانی و برق رسانی ولایت خوزستان امضاء شد. این یادداشت تفاهم به توسعه ی استیشن آبی " دز" در استان خوزستان مرتبط است. اکنون قدرت آن 520 مگا وات است. سخن در خصوص افزایش قدرت آن به 720 مگاوات از طریق ساخت سالن ماشینی دوم است یعنی برنامه ریزی شده است که 4 واحد هیدرولیک با قدرت 180 مگاوات قرار داده شود. 
یادداشت تفاهم دوم درک متقابل با شرکت هلدینگ دولتی ایرانی " ایستیشن برق حرارتی" امضاء شد. این یادداشت تفاهم به مدرن سازی استیشن حرارتی " رامین" مرتبط است. 
در ارتباط با استیشن آبی می توان خاطر نشان کرد که صنایع روسی ، مجموعه ی صنایع ماشین های برقی روسی ، شایستگی بسیار زیاد و تجربه در تولید تجهیزات برای ساخت استیشن آبی دارد. و بسیاری از استیشن های آبی در جهان با توربین های روسی کار می کنند. 
استیشن حرارتی " رامین" در ابتدا توسط متخصصین شوروی ساخته می شد. در واقع در آنجا اکنون تجهیزات اصلی مولد تولید روسیه از جمله دیگ های بخار، توربین ها و جنراتورها قرار دارند. این استیشن حرارتی در ابتدا برای کار با تجهیزات روسی برنامه ریزی شده بود. 
بنابراین کاملا منطقی است که مدرن سازی آن با استفاده از تولید مدرن روسی اجرایی شود. 
یادداشت تفاهم های امضاء شده پایه ای برای همکاری ما با همکاران ایرانی در مسیر طراحی اجرای پروژه های مذکور است. سخن در خصوص این است که متخصصین ما ، پیشنهادات تجارتی — تخنیکی را آماده می سازند. برای اینکار سفر کارشناسان ما به ایران برنامه ریزی شده است. این سفر در اپریل خواهد بود. و پس از آن طی تابستان برای ایران پیشنهادات آماده خواهند شد. بعدا روند اجرایی تکمیلی و توافق ها خواهد بود. 
سخنگوی مطبوعاتی " اینتر رائو- اکسپورت" تاکید کرد که تا کنون مدت زمان مشخص برای اجرای پروژه ها معلوم نیست، زیرا یادداشت- توافق در چوکات است. همچنین لئونوف بیان داشت که در مجموع " اینتر رائو — اکسپورت" شرکت چند سیاستی روسی برای مدرن ساختن استیشن برق ایران نیست. رقابت سالم مجاز است. اما شرکت روسی چانس بیشتری در مقایسه با بقیه دارد زیرا تجربه همکاری برای ساختن و راه اندازی استیشن آبی و استیشن حرارتی در ایران توسط این روسیه از زمان شوروی بسیار مثبت ارزیابی می شود. ویاچسلاو لئونوف می گوید: 
"در واقع ، چنین یادداشت تفاهم ها بدون تاریخ است. این اولین گام در مسیر طراحی پروژه هایی است که " نقشه ی راه های " اقدامات طرفین را در آینده ای نزدیک مشخص می سازد. این درک وجود دارد که ما باید طی چندین ماه پیشنهادات تجارتی طرف ایرانی را آماده سازیم. 
در مجموع این پروژه ها به عنوان نتایج همکاری بین دولتی روسیه و ایران در چهارچوب کار کمیسیون دو جانبه ی بین دولتی است. 
در این مساله، ایران از انتخاب ما به عنوان پیمانکار اصلی نگران نیست. پروژه ها محدودیت نداشته و ایران حق دارد که به شرکت های دیگر و سایر کشورها نیز مراجعه کند. در عین حال ما از جانب خود باید شرایط مناسبی را بر اساس قیمت بازار ارائه نمایم. تا پیشنهاد نرخ در بازار جهانی پروژه های انجینری جای داشته باشد. شاخص متوسط مشخص بهای ساخت یک مگاوت قدرت برای جنراتورهای برقی و جنراتورهای حرارتی وجود دارد. اما در اینجا همه چیز به شرایط مشخص مرتبط است. از آنجا که هر استیشن خصوصیات ویژه ی خود را دارد". 
در چهارچوب یادداشت های منعقد شده شرکت " اینتر رائو — اکسپورت" فقط به عنوان ارسال کننده ی تجهیزات و خدمات انجینری میباشد و سرمایه گذار پروژه ها محسوب نمی شود. به گفته ی ویاچسلاو لئونوف، فقط بخش مهم این همکاری یعنی جنبه ی مالی آن مانده است:
"یادداشت تفاهم های منعقد شده مسائل مالی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. باید خاطر نشان کرد که احتکار در رسانه ها هم وجود دارد. و اطلاعات منتشر شده توسط آنها کاملا دقیق نیست. طبق سند امضاء شده ما برای سفارش دهندگان بالقوه مان همکاری برای جذب سرمایه و پول به این پروژه را ارائه می دهیم. این به چه معناست؟ در واقع قراردادهای انجنری بزرگ بر اساس نقشه ی بعدی از نقطه نظر ساختاری و مالی اینطور است: 15 % قیمت که سفارش دهنده خودش آنرا از لحاظ مالی پشتیبانی کرده و بقیه 85 % پول ها به صورت وامی است که بعدا با توجه به فروش استیشن برق بازگردانده می شود. اما این 85 % را نیز خود سفارش دهنده برعهده دارد، یعنی وام به سفارش دهنده داده می شود. در واقع، وقتیکه شرکت های انجینری وقتی مجموعه ای از پیشنهادات ارائه می دهند ، ارائه وجوه قرضی و وام را نیز مطرح می سازند. بر اساس این نقشه ما وقتی پروژه هایی را در آمریکای لاتین عملی می کنیم که 10-15 % پول پروژه را سفارش دهنده تضمین کند و بقیه آن ، تامین مالی مشروط از بانک های اعتباری روسی است. همانطور که طی اجرای پروژه ها در جمهوری اکوادور بود. ما به ایران همکاری در جذب سرمایه به میزان 85 % قیمت پروژه را دعلام کردیم. و سرمایه ی خود را نیز قرار می دهیم. ما به سفارش دهنده کمک می کنیم تا پول های لازم برای پروژه را پیدا کنند. 
شما نظر نماینده ی شرکت " اینتر رائو- اکسپورت" ، شرکت فرعی " اینتررائو" یکی از بزرگترین هلدینگ های انرژی روسی را در خصوص همکاری با ایران برای اجرای پروژه های مدرن سازی استیشن آبی و استیشن حرارتی در محدوده ی جمهوری اسلامی ایران شنیدید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала