دستگیری ملارسول سوال برانگیز است

© AP Photo / Massoud Hossainiتصویر ملا اخترمحمد منصور رهبر جدید جنبش طالبان افغانستان
تصویر ملا اخترمحمد منصور رهبر جدید جنبش  طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در هنگام ایکه خبر زندانی شدن ملارسول پخش می شود٬ طالبان در پاکستان خبر دیگر را به نشر می سپارند

قرار معلومات یگانه گروه از طالبان که در مقابله با دولت کابل قرار دارد ٬ گروه به رهبری ملا اختر محمد منصور است و گروه ملا رسول اصلاًبا دولت کابل در گیر جنگ نیست٬ بلکه برعکس امروز در مقابله با گروه منصور قرار دارد.
دوستان٬ ما گفته های سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان را در واشنگتن هم به یاد داریم٬ وی واضعآ بیان داشت که بسیاری از رهبران طالبان در پاکستان وجود دارند٬ این گفتار وی در موقع بود که ملارسول در زابل قرار داشت.
ببینید٬ روزنامه "اکسپرس تریبون" پاکستان به نقل از دو عضو برجسته طالبان گزارش داده است که ملا محمد رسول در نتیجه جنگ با شاخه ملا منصور از جنوب افغانستان متواری شده و در پاکستان بازداشت شده است. خوب می دانیم که قرار ګاه ملا رسول در افغانستان مستقر بود و در نبرد شدید با ګروه ملامنصور بود ٬ و ملا منصور را محکوم می نمود که با استخبارات پاکستان ارتباط دارد ٬ که در پاکستان نیز قرار دارد.
ملارسول خود می دانست که شخص وی و ګروه اش از حمایت پاکستان برخوردار نیست٬ اما بسیار مجهول است که وی چطور به پاکستان متواری شد ٬ آیا به پای خود رفت ٬ اگر بلی ٬هدف از رفتن وی به پاکستان چه بوده ٬ آیا وی به دعوت حلقه های از پاکستان به شکل از انواع دعوت شده بود وبدین شکل به چنگال شان افتاده٬ و یا اینکه در نتیجه عملیات خاصی استخبارات پاکستان در خاک افغانستان دستگیر و در پاکستان بازداشت شده٬ بسیار سوال برانگیز است.
ملا رسول که گویا قبلا تقریبا آمادگی خود را در مذاکرات با دولت کابل نشان داد و مهمترین شرط را در این مذاکرات عدم شرکت گروه ملا منصور قرار داده بود٬به شکل مرموزی به پاکستان زندانی گردید٬ واکنش دولت افغانستان در مورد هیچ معلوم نیست.
در هنگام ایکه خبر زندانی شدن ملارسول پخش می شود٬ طالبان در پاکستان خبر دیگر را به نشر می سپارند مبنی بر اینکه ملا اختر محمد منصور، رهبر شاخه اصلی طالبان از گروه های منشعب ٬که البته مقصد اش گروه منحصر به ملا رسول است ٬ خواسته تا بار دیگر به امارت اسلامی متحد ٬جذب و ادغام شوند.

​ملا منصور این گروه را براداران ناراحت عنوان می کند و از ایشان می خواهد که تسکین یابند و با وی بپیوندند، هدف ملا منصور در مورد حلت ناراحتی مخالفین وی درچه است؟

دوستان٬ اگر درزمانی رهبران حکومت دموکراتیک مجاهدین را برادران آزرده خاطر می گفتند تا حدی میتوان قیاس نمود که هدف شان در آن وقت از آزرده خاطری مجاهدین چه بوده٬ اما اینکه ملا منصور بردران طالب گروه ملا رسول را بردران نا راحت عنوان می کند ٬ من واقعا با چنین تحریف کاملا به معمای برخوردم ٬ ممکن هدف ملا منصور ناراحتی گروه ملا رسول را در کشته شدن رهبر شان ملا عمر بداند؟ و ممکن هم در زندانی شدن رهبر دیگر شان ملارسول بداند؟ وی در اعلامیه گفته است که تمام کوشش باید روی دست گرفته شود تا آنها تسکین داده شوند، آرام شوند.
بلی دوستان اگر این خبر بازداشت ملا رسول درست باشد ٬ بنا رهبری این گروه تقریبا فلج گردیده٬ زیرا قبل از این خبر مرگ معاون ملا داد الله از طرف گروه ملا منصور پخش شده بود. که اگر هر دو خبر درست باشد٬ بدین اساس این گروه فاقد رهبری گردیده و برای صفوف دوراه باقی می ماند٬ یا اینکه ایشان به دولت کابل تسلیم شوند و یا اینکه به ملامنصور.
فکر می کنم که چون در مدتی کوتاه ای بین شان خون زیادی ریخته شده ٬ چنان چه درگیری های خونین در شیندند و زابل بین این دو گروه گواهی می دهد ٬بنا امکانات پیوستن با حکومت کابل برایشان بیشتر خواهد بود ٬ زیرا در آنطرف هیچ تضمین ای وجود ندارد ٬ نشود که حلقه های دیګری رهبری این ګروه ٬در صورت پیوستن به گروه منصور٬ به سر نوشت رهبر خود دچار گردند. آنچه به ملا عبدالمنان نیازی گوینده گروه طالبان ای به رهبری ملا رسول ارتباط می گیرد ٬ وی به هیچ وجه نمی خواهد به ملا منصور بعیت نماید. راستی یک راه دیګر هم برایشان باز است ٬ آن هم پیوستن به ګروه تروریستی اجنبی «داعش» چنان چه شایعات وجود دارد ٬ که گویا گروه «داعش» از نیروهای رسول را حمایت می کنند. گویا یکی از فرماندهان طالبان مربوط به گروه منصور هم این موضوع را ابراز نموده.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала