سازمان نظارت بر حقوق بشر: امریکا مستقیماً در منازعه یمن مداخله میکند

© Sputnik / Stringerحملات خونین سعودی ها بر یمن
حملات خونین سعودی ها بر یمن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فلیپ بولپون نماینده سازمان Human Rights Watch در نیویارک اعلام داشت که امریکا، انگلستان و فرانسه باید فروش مهمات خوشه یی را به عربستان سعودی که رهبری ایتلاف دول عربی بر دوش دارد، قطع کند، در غیر آن آنها « با خطر شراکت در جرایم قتل مردم ملکی مواجه خواهند شد».

ایتلاف بر ضد شورشیان حوثی مبارزه میکند و در منازعه همچنان گروه های تروریستی، بشمول «القاعده» و داعش نیز مداخله میکنند. به گفته موصوف، «امریکا در برخی موارد تخلفات مستند شده توسط ما دخیل می باشد. ما، بر استناد اعلامیه های رسمی، به این نتیجه رسیدیم که امریکا میتواند طرف درگیر در منازعه باشد و حمایت آن از ایتلاف تا این حد وسیع می باشد».
صحبت بر سر شرکت امریکا در مداخله از مدتها قبل مطرح می باشد — یک سال قبل Deutsche Welle خبر داد که امریکا با عربستان سعودی اطلاعات استخباراتی در میان می گذارد، ولی Human Rights Watch برای اولین بار امریکا را شریک مستقیم منازعه خوانده است. این سازمان گواهی میدهد که تنها از ماه می تا اکتوبر سال گذشته امریکا به عربستان سعودی تسلیحات به ارزش 20 میلیارد دالر ارسال نموده و انگلستان طی یک سال اخیر با سعودیان معامله به بهای 2.8 میلیارد پوند سترلینگ عقد نموده است. مدافعان حقوق بشر جهت ممنوعیت بر صادرات سلاح به رهبری ایتلاف دعوت بعمل می آورند.
قبلاً سازمان Human Rights Watch عربستان سعودی را به استفاده از مهمات خوشه یی متهم می ساخت و ثبوت های را به شکل تصاویر بمب های منفجر ناشده این نوع ارایه میکرد. کمیسیون خاص سازمان ملل متحد در باره یمن در گزارش که در ماه جنوری سال 2016 منتشر شده، راجع به 116 مورد تخلف از حقوق بشر و حقوق بین الملل خبر میدهد.
میگان بریوک رهبر کمپاین بین المللی در باره منع مهمات خوشه یی و ماین ها تائید کرد که «اکثر انواع مهمات خوشه یی که ایتلاف تحت رهبری عربستان سعودی استعمال میکند، در امریکا تولید شده اند». سخنان او را خبرگزاری «ریا نووستی» نقل نموده است.
میخواهیم یاداوری نمائیم که منازعه در یمن بین حکومت و شورشیان حوثی از اواخر سپتمبر سال 2014 ادامه دارد. ایتلاف دول عربی تحت رهبری عربستان سعودی ضربات هوایی بر مواضع شورشیان از 26 مارچ سال 2015 وارد می سازد. امریکا، به نوبه خود، به کمک طیارات بی پیلوت و نیروهای هوایی بصورت منظم حملات را انجام میدهد که متوجه نابودسازی رهبران افراد مسلح می باشند. طوریکه سایت انگریزی زبان RT خبر میدهد، در تاریخ 23 مارچ سال روان در اردوگاه تمریناتی در خاک یمن ده ها نفر مسلح «القاعده» از بین برده شدند.
نیروهای ایتلاف به جنایات جنگی، منجمله، به بمبارد تاسیسات ملکی — مکاتب، شفاخانه ها و غیره متهم می سازند. سازمان Human Rights Watch در حدود 36 حمله مشابه را از آن زمان به بعد ثبت نموده، وقتیکه ایتلاف در رویارویی شورشیان و مقامات یمن مداخله نمود.
در جریان منازعه بیش از 6 هزار نفر کشته شده و بیش از 2.3 میلیون نفر بی خانمان گردیده اند. سازمان های بین المللی بصورت علنی اوضاع در کشور را فاجعه بشری توصیف نموده اند. در لحظه کنونی بین حوثیان و نیروهای حکومتی آتش بس موقتی برقرار شده و مذاکرات راجع به حل صلح آمیز منازعه ممکن در ماه اپریل آغاز خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала