جاده بزرگ ابریشم

© AP Photo / Tashi Sherpaجاده بزرگ ابریشم
جاده بزرگ ابریشم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این راه نقش مهمی در ترکیبی از تمدن غربی و شرقی ایفا کرده است.

دانشمندان قطعه‌‌ ای ناشناخته از جاده بزرگ ابریشم را کشف نموده اند. معلوم شد که یکی از بخش های مهم در مسیر شریان تجارت باستانی است که از طریق ارتفاعات تبت گذشته بود.
باستان شناسان که این بخش از جاده را کشف کرد ه اند، حفاری از مکان های دفن در نگاری یکا از مناطق مربوط تبت را انجام دادند. در سال 2005، در انجاه قبرهای را پیدا کردند که قدامت ان به 1800 سال میرسید. هنگامی که در سال 2012 حفاری اغاز گردید ، توجه تیم تحقیقاتی را بلافاصله کالاهای فروانی چینایی به خود جلب کرد، که در داخل قبر ها بود. در میان دیگر آثار، باستان شناسان قطعه از ابریشم عالی با نوشته های چینایی، یک عدد ماسک از طلای خالص، و همچنین ظروف سفالی و برونز را کشف کردند.
از داخل گورها جوانه های چای نیز پیدا گردید. اولین بار در مورد چای گفته میشود که متعلق به قرن هفتم بوده و در تبت دیده شده بود ، اما چای که در قبرستان های نگاری دیده شد ، سه الی چهار قرن قدیمی تر بود. درین اواخر دانشمندان آکادمی زمینشناسی و جیوفیزیک چین در پکن جوانه های چای کشف شده را مورد معاینه قرار دادند، معلوم شد که ساختار کیمیاوی آن شبیه به چای است که در آرامگاه امپراتور چین از سلسله" هان "پیدا شده بود، که در ولایت یوننان در جنوب چین رشد کرده بود. رویان فلاد باستان شناس از دانشگاه هارورد میگوید:
"این مطالعات دانشمندان را به ان معتقد ساخت که ، چای یافت شده از گورستان های تبت، همان چای است که در چین کشت شده بود. درنتیجه دانشمندان بر این باورشدند که جاده بزرگ ابریشم نه تنها از مسیر دشت ها، بلکه از بالای کوه ها نیز عبور کرده بود.
جاده بزرگ ابریشم معروف ترین مسیر تجارتی در تاریخ میباشد. این راه نقش مهمی در ترکیبی از تمدن غربی و شرقی ایفا کرده است. حتی در قرون وسطی، تاجر ونیزی" مارکو پولو" این راه را به نام راه کاروان ابریشم یاد کرده است. اما، نام رسمی " جاده بزگ ابریشم" از سال 1877 توسط محقق آلمانی "فردیناندریشتوفین" بکار گرفته شده این جاده در قرن دوم قبل از میلاد ساخته شد و تا قرن پانزده از ان استفاده میشد. از طریق این مسیر کالا های متعدد و از ان جمله ابریشم ، کالای اصلی را با توجه به سبکی، فشردگی و گران قیمت بودن خود تشکیل میداد و همچنان کالای ایده آل درداد و ستد و در طول حمل و نقل در مسافت های طولانی بشمار میرفت.
علاوه بر ابریشم چینایی ها برای فروش — ظروف چینی ، ظروف از برونز، کاغذ، چای، ادویه جات ، ترشی باب ، برنج وغیره صادر میکردند. بازرگانان در مقابل از اسیای مرکزی به چین ، قالین ، پرده ها وروپوش میاوردند. از هند تکه، جواهرات وعاج فیل و از ایران — نقره وارد میکرند.
جاده بزرگ ابریشم چندین راه مختلف بود. محبوب ترین راه ها از بخش غربی چین از طریق شهرفعلی آلمتا وهمچنین مسیر های از طریق قرغزستان، سمرقند، بخارا و در امتداد دریای خزر به دریای مدیترانه میرسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала