توریستان روسیه به جای ترکیه به تاجکستان میروند

© AFP 2023 / Kadam Maskayevپامیر، مکه ای برای کوهنوردان
پامیر، مکه ای برای کوهنوردان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طبق ارزیابی کارمندان عرصه توریستی روسیه، در تابستان سال روان از تاجکستان در حدود 30 هزار توریست روسیه بازدید خواهند کرد. در دوشنبه این را خبر خوب می خوانند. ولی، در عین حال، خاطرنشان می سازند که اتباع روسیه که میخواهند از کشور همجوار قرغزستان دیدن نمایند، سه برابر بیشتر است.


علیم فصح الدینوف خبرنگار ما در دوشنبه گذارش میدهد.
مسدودشدن مسیر ترکیه برای بسیاری مردم روسیه آسیای مرکزی را می گشاید. طبق ارزیابی های کمپنی های توریستی در سال روان از جنوب بعد شوروی 400 هزار تن از اتباع روسیه بازدید خواهند کرد. محبوب ترین محل استراحت قرغزستان شمرده میشود. تاجکستان این فهرست را تکمیل میکند و گمان نمی رود که به آنجا تعداد قابل ملاحظه توریستان جهت استراحت بروند. تاجکستان از خود خصوصیت جداگانه دارد. تاجکستان مهمانان از قبیل دوستداران سفرهای کوهستانی، عکاسی و کوه نوردی بخود جلب میکند. آنها را دو مسیر — به پامیر، مرتفع ترین کوه ها در کشورهای جامعه دول مستقل و کوه های فانسک بخود جلب میکنند. بحرالدین اسلامودینوف امر «مرکز توسعه توریزم» در این باره چنین معلومات داد:
تاجکستان تا به حال در بین توریستان شهرت ندارد و توریزم در آن تازه انکشاف میکند. دو منطقه ما توریستان را بخود جلب میکنند و این کوه های پامیر و فانسک می باشند. پامیر نسبت به کوه های فانسک ساحه بسیار وسیع است و از همینرو معلوم میشود که تعداد توریستان در کوه های فانسک بیشتر می باشد. ولی به نظر من تعداد توریستان در هردو منطقه باهم مساوی می باشد. کوه های فانسک ساحه کوچکتر است و تعداد سیاحین در هر کیلومتر مربع ، نسبت به پامیر بیشتر است.
در تابستان سال روان، طبق ارزیابی کارمندان عرصه توریستی روسیه، از تاجکستان در حدود 30 هزار توریست روسیه بازدید خواهند کرد. کارشناسان می گویند که تقریباً به همین تعداد توریست شاید بصورت انفرادی خواهد آمد. این مردم هستند که به رهنما نیاز ندارند. در جمله آنها دانشمند و کوه نورد روسی یوری بایکوفسکی شامل است. او خود باشنده دوشنبه است و از اوایل سال های 1990 در شهر مسکو زندگی میکند، ولی در هر تابستان به وطن خود می آید. تاجکستان امروز حتی یک دهم توریستان را هم نمی پذیرد که برای آمدن به اینجا آماده می باشند. بایکوفسکی علت آن را سرویس ضعیف و تکت های گران طیاره می داند. کارشناس یکی از طرق حل این مساله را پیشنهاد میکند.
بایکوفسکی میگوید:"اگر آنها میخواهند تعداد توریستان را افزایش دهند، باید برای توریستان پروازهای مستقلانه ارزانتر سازماندهی کنند. بگذار کمتر مستریح، ولی ارزان باشند. اگر من تائید میکنم که من توریست هستم، پس این بدان معنی است که من در جمهوری در بدل خدمات پول مصرف میکنم. اگر امروز دولت برای این کار سبسایدی نمی دهد، پس توریست سبسایدی میدهد، ولی برای توریست باید شرایط لازم ایجاد گردند. به نظر من قیمت واقعی پرواز باید 15 هزار روبل باشد. مبلغ 21 تا 30 هزار که حالا می پردازند، بهای زیاد است. اگر میخواهند توریزم را توسعه بخشند، این باید پروگرام دولتی باشد".
شرایط تاجکستان با سویس و نیپال قابل مقایسه می باشند. جمهوری به آسانی میتواند تا یک میلیون توریست در سال بپذیرد. تحلیگران عقیده به این نظرند که در سال روان تاجکستان امکان بی مثال جذب نمودن بخش از توریستان روسیه دارد. ولی برای این کار باید دوشنبه برخورد خود را نسبت به رشته توریزم مورد تجدید نظر قرار دهد و روی خود را به مهمانان خارجی برگرداند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала