انجن راکتی برای دشمن احتمالی

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر انجن RD – 180
انجن RD – 180 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکایان اروپا را به جبر به پیوستن به تحریم ها علیه روسیه مجبور ساختند، ولی خود همکاری فعال با مسکو را در عرصه فضایی ادامه میدهند. این موضوع به ترافیک به ستیشن بین المللی فضایی و برنامه های دیگر مربوط می گردد که نه تنها اهداف صلح آمیز را در بر میگیرند.

طوریکه روبرت وارک معاون پنتاگون در هفته گذشته اعلام داشت، امریکا باید حد اقل دو «شیوه قابل دسترسی و مطمئن رسیدن به فضا» داشته باشد که برای آن خریداری حد اقل 18 انجن راکتی RD — 180 از کمپنی «اتحادیه علمی تولیدی انرگوماش» روسیه لازم است.
در عین حال از هیچکس پوشیده نیست که پنتاگون طی سال ها به کمک انجن های روسی اقمار مصنوعی خود را به فضا انتقال میدهد که تمام شبکه نظامی روسیه در تحت کنترول خود قرار میدهند و در صورت ضرورت میتوانند محل موقعیت آن را تعیین کنند. انجن راکتی خودی امریکا که دارای مشخصات انجن RD — 180 (باید گفت که این طرح سال های 90 است) باشد، به گفته دیبورا جیمس وزیر نیروهای هوایی، میتوانند حد اقل بعد از 6 سال ساخته شود. بنابر همین علت اداره نظامی امریکا مساعی اعظمی بخرج داد، تا جلو تصویب پیشنهاد جان مکین سناتور ایالت اریزونا و ایلون ماکس رئیس کمپنی Space X را که بر قطع فوری همکاری فضایی با مسکو بعد از پیوستن کریمیا با روسیه اصرار میکردند، بگیرد.
میتوان حدس زد که امروز جان مکین میداند که در مورد تحریمات از عصبانیت کار گرفته بود. فعلاً آژانس فضایی روسیه بصورت منظم فضانوردان را به ستیشن بین المللی فضایی انتقال میدهد، امریکایان امکان ادامه کار آرام در باره تعویض واردات انجن RD — 180 و ساختن انجن مشابه دارند. پنتاگون مبلغ یک ونیم میلیارد دالر برای این کار و همچنان برنامه های دورنمایی فضایی تخصیص داده. کار در این عرصه با همکاری دولت و مشارکت خصوصی ادامه دارد. همین اکنون موفقیت های قابل ملاحظه وجود دارند، بطور مثال، فرودآوردن مرحله اول راکت Falcon 9 بر روی پلتفوورم بحری ممکن شده است. به گفته ایلون ماکس صاحب کمپنی Space X، حالا میتوان از آن برای 100 مرتبه دیگر استفاده کرد.
از همکاری با امریکا آژانس فضایی روسیه نیز از سفارشات امریکا نفع معین به دست می آورد. ولی آیا چنین بازی با در نظرداشت منافع امنیت ملی ارزش شمع را دارد یا خیر، این سوال بزرگ است.
ینیس ستولتینبرگ سرمنشی ناتو که در باره احیای کار شورای روسیه — ناتو به سطح سفرا اعلام داشت، در هفته گذشته به نیوزمیکر عمده مبدل گشت. در اعلامیه پیمان اتلانتیک شمالی گفته شده که در اجندای روز:"بحران داخلی و اطراف اوکراین، اوضاع در افغانستان و تهدیدات تروریستی منطقوی» شامل اند. سرگی کوشیلیوف آمر اداره عمومی همکاری بین المللی نظامی وزارت دفاع روسیه به نوبه خود اظهار داشته که روسیه برای بحث بر همه موضوعات پیشنهادی در صورت آماده می باشد که اگر دیالوگ با ناتو «آرام و متساوی الحقوق باشد».
ولی در همینجا پرابلم ها پیشبینی میشوند… به اساس معلومات که از مقر پیمان مواصلت می ورزند، در بروکسل گردهمایی که در آنجا همه دارای رای برابر باشند، تدارک دیده نمیشود، بلکه حمله بر روسیه توسط جبهه واحد آماده میشود. به عباره دیگر رهبری ناتو چیزی شبه آن را سنجدیده که در گردهمایی در باره امنیت هستوی در واشنگتن صورت گرفت که مسکو بصورت قطع از شرکت در آن امتناع ورزید. به این ترتیب، اجلاس شورای ناتو — روسیه تا هنوز تحت سوال قرار دارد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала