جان کری مهندس نظام سیاسی افغانستان

© Sputnik / ZUHAL SARHADعمر شریفی
عمر شریفی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در جریان این سفراعلامیه مشترک افغانستان و امریکا به نشر رسید

اگر چه هنگامیکه جان کری امریکا را به مقصد عراق ترک نمود ٬ گمان می رفت که وی سفر خود را به افغانستان ادامه دهد٬ زیرا یگانه کسی که مهندس نظام سیاسی کنونی در کشور است ٬ باید از مدت زمان بقای این نظام اولتر ازهمه به خود شرکای این حاکمیت٬ همچنان به مردم افغانستان و اپوزیسیون که یگان یگان زمزمه انتخابات ریاست جمهوری را بعد از شش ماه آینده به زبان می آوردند ٬ تفهیم نماید که زمان مصرف این ارگان سیاسی تحت عنوان «حکومت وحدت ملی»٬ خاتمه نمی یابد و حداقل ۵ سال عمر می کند. 

جان کری واقعآ به موقع اش به افغانستان آمد و خاطر همه را جمع ساخت ٬ به اشرف غنی گفت که تورا برای ۵ سال به این سمت تضمین نموده ام٬ برای داکتر صاحب عبدالله عبدالله گفت که تو هم باقی می مانی مهم نیست که لویه جرگه به وقت و زمانش دایر نمی گردد ٬ نام مهم نیست ٬ کرسی مهم است و تو این کرسی را اختیار نمودی و به هر نامی که باشد تا ۵ سال این کرسی را حفظ می کنی و برای اپوزیسیون غیر مسلح و مسلح هم فهماند٬ که خاطر شما هم جمع باشد ٬ بخواهید و یا نخواهید با این نظام سرو کار دارید٬ در حقیقت جان کیری مشروعیت نظام سیاسی افغانستان برای ۲ سال نه٬ بلکه برای یک دوره مکمل تصدیق نمود٬این بود هدف اساسی سفر کیری به افغانستان. این است نمونه دولت قوی ٬ مستقل ٬باثبات ٬ دموکراتیک و خود کفا ٬که کیری آرزوی ایجاد آنرا دارد. باید ګفت که این اعلامیه کیری باعث نارضایتی خاطر بعضی ازاعضای پارلمان و سناتورهای کشور و همچنان مخالفین سیاسی رژیم گردید٬ آنها اگرچه میدانستند که چنین است٬ اما انتظارنداشتند که با گذشت تقریبا یک ونیم سال ٬بازهم کری بیاید و همه را گوش طوی دهد. برای من جالب بود که همه این برخورد سیاسی وزیرخارجه را منتقدین٬ مداخله در امور داخلی کشور می دانند٬ گویا در این ۱۵ سال حاکمیت گویا سیاست های داخلی و خارجی خود را خود مدیریت میکرد.
در جریان این سفر اعلامیه مشترک افغانستان و امریکا به نشر رسید که در آن جانبین یک بار دیگر تضمین هاو تعهدات لازم متقابل را به همدیگر دادند وبه همکاری استراتیژیک پایدار میان افغانستان و ایالات متحده، مهر تایید گذاشتند.
رییس جمهور یک بار دیگر برای کری تعهد سپرد تااصلاحات همه جانبه را در امور حکومت داری خوب انجام می دهد ٬ درمبارزه بافساد اراده قوی دارد اگر چه خود انکار نمی کند که فساد مانند مرض سرطان درتار و پود رژیم ریشه دوانده اما در تدوای این مرض در سال ۱۳۹۵ دست بکار خواهد شد. اما تا جای معلوم با چنین تشخیص ایکه از فساد صورت ګرفته من شخصا امید را از دست می دهم ٬ باید به داکتران مراجعه گردد٬ واز ایشان نظر خواسته شود که چنین مرض پیشرفته سرطانی را می توان تداوی کرد ؟
این موردی است که خواستم با داکتر صاحب عمر شریفی که هم داکتر طب هستند و هم دوکتورای خود را در عرصه تاریخ معاصر افغانستان در انسیتوت بوستن امریکاعنقریب دفاع می کنند٬ در میان بگذارم.

برنامه صوتی این گفتکو را در لینک پائین بشنوید.

​دوستان اینکه کری می آید و مدت زمان بقای حکومت افغانستان راتاًیین می نماید و همچنان موعد زمان برګزاری دور پنجم مذاکرات چهار جانبه را تاًیین می نماید و در تمامی عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور برای حکومت کابل رهنمود ها و سفارشات می دهد٬ بناً خواهی نخواهی مجبورآ با ادعا طالبان نمی توان موافق نشد٬ که میګویند ما با حکومت کابل کاری نداریم ٬ چون این حکومت ازخود هیچ نوع صلاحیت تصمیم ګیری را نداردو طرف مطرح ما امریکایی ها استند. دوستان ٬ واقعا کشوری که وابسطه به کمک ها ی خارجی باشد و نتواند حد اقل قوای امنیتی خود تاًمین کند ٬ چنین است سرنوشت اش ٬ مجبور است دست دراز و سر خم داشته باشد ٬ بدبختانه با برنامه ای در خواست کمک باز هم حکومت افغانستان به کنفرانس های واسا و بروکسل آمادگی می گیرد٬ که ما در موعداش تبصره های خواهیم داشت.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала