در افغانستان فصل عملیات جنگی بهاری آغاز میشود

© AFP 2023 / Javed Tanveerطالبان افغانستان
طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان جنبش طالبان در روز سه شنبه به رسانه های افغانی نامه ارسال داشته که در آن راجع به آغاز تهاجم عنعنوی بهاری بر مواضع نیروهای حکومتی اعلام داشته اند. اسلامگرایان وعده داده که در اراضی اشغالی آنها «میکانیزم های اداره با کیفیت ایجاد خواهند شد، تا مردم بصورت نورمال و امن زندگی نمایند".

در نامه اشاره شده که طالبان در جریان تهاجم "سعی خواهند کرد از تلفات در بین مردم ملکی، تخریب شبکه اقتصادی جلوگیری نمایند و با هموطنان در صفوف دشمن گفتگوها انجام خواهند داد"، تا آنها را به صفوف خود جلب کنند. عملیات بنام "عملیات عمری — به افتخار ملا محمد عمر رهبر مرحوم طالبان مسمی شده است".
طلبان در سال های اخیر در وضع خوبی قرار ندارند، مواضع شان و همچنان رزمندگان شان را به نفع گروه جوان و فعال «دولت اسلامی» از دست میدهند. در عین حال، بعد از خروج قطعات عمده ناتو از افغانستان اوضاع در کشور پیوسته بدتر شده میرود. طبق معلومات سازمان ملل متحد، به اثر حملات تروریستان در افغانستان در سال 2015 بیش از 11 هزار نفر کشته شد ه اند. طالبان در اواخر ماه سپتمبر سال گذشته شهر قندوز را تصرف نمودند و کنترول بر آن را سه روز حفظ کردند. در ماه های اخیر مبارزه داخلی بین طالبان بعد از وفات ملا عمر که اکثراً به نبردهای مسلحانه بین گروه های مختلف طالبان منجر میشد، فروکش نموده است. طالبان تحت رهبری ملا اختر منصور که خود را جانشین ملا عمر اعلام داشته، در این جدال پیروز شده است. پیوستن 20 نفر مسلح داعش در ولایت ننگرهار به صفوف طالبان به سمبول همبستگی نظامی قدرت او مبدل گشته است.
اعلام تهاجم بهاری همه ساله نسبت آن صورت می گیرد که در زمستان تحرک فعالیت های محاربوی افراد مسلح کاهش می یابد. ولی حالا اوضاع تغییر کرده است. پیوتر توپچیکانوف کارشناس مرکز کارنیگی مسکو میگوید:" در سال روان آرامش زمستانی وجود نداشت. ولی بازهم، طالبان توانایی چرخش اوضاع در کشور ندارند و در دستگاه های استخباراتی افغان پول های بسیار زیاد سرمایه گذاری شده اند. اگر چه آنها توانایی تکرار حملات، مانند حمله بر شهر قندووز را دارا می باشند".
ضمیر قبولوف مدیر دیپارتمنت دوم آسیای وزارت خارجه روسیه و نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در باره افغانستان نیز با این گفته موافق می باشد. او اظهار داشت:"از قرار معلوم، طالبان در سال روان در برابر خود وظیفه توسعه بخشیدن نواحی تحت کنترول شان قرار داده اند. آنها بر تصرف چند ولایت و مبدل ساختن آنها به پایگاه های مبارزه ضد حکومتی حساب میکنند".
مذاکرات صلح که رهبران جهانی جناح های درگیر در منازعه افغانستان را به آن دعوت میکنند، نتائیج متوقعه به بار نیاورده اند. در اواسط ماه نوامبر سال 2015 گروپ چهار جانبه با ترکیب امریکا، چین، افغانستان و پاکستان جهت طرح «نقشه راه» آشتی تلاش ورزید. این مساعی زمان متوقف شدند، وقتیکه در تاریخ 6 مارچ طالبان اعلام داشتند که آتش بس تا زمان ناممکن است، تا در خاک کشور نیروهای خارجی حضور داشته باشند. میخواهیم یاداوری نمائیم که حتی بعد از خروج بخش اساس نیروهای ناتو در افغانستان در چارچوب عملیات «حمایت قاطع» به تعداد 12 هزار نظامی، عمده تاً امریکایی، باقی مانده اند.
داود سلطان زوی نماینده مستقل ولسی جرگه افغانستان در مصاحبه با روزنامه «کمیرسانت» روسیه اعلام داشت:"در این جنگ میتوان، فقط در صورت تسخیر عقول و قلوب افغانها، برنده شد. با تاسف، مردم تلاش حکومت را در باره بهبود زندگی شان مشاهده نمی کنند. آنها مبارزه دائمی به خاطر قدرت و زندگی مجلل می بینند. اصلاحات به بسیار کندی پیش میروند". نماینده پارلمان به آینده بدون خوشبینی خاص می نگرد:" در بهار امسال نبردهای زیادی وجود خواهند داشت. طالبان جهت تصرف شهرها و ولایات مهم ستراتیژیک هلمند، ننگرهار، بدخشان، قندوز و غیره تلاش می ورزند". سلطان زوی افزود که اردوی افغانستان "به سلاح، خاصتاً به هلیکوپترها ضرورت دارد".
ضمیر قبولوف خبر داد:"مسایل مربوط به ارسال تسلیحات چندین بار با حکومت افغانستان مورد بحث قرار گرفته اند. ما سلاح های خودکار را بصورت بلاعوض دادیم و برای ارسال تسلیحات دیگر بر مبنای تجارتی آماده می باشیم. رئیس جمهور افغانستان در باره تدارک وجوه وعده داد، ولی تا هنوز آنها را نیافته است".

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала