مخالفت شدید حامد کرزی با اظهارات جان کری

© US State DepartmentHamid Karzai
Hamid Karzai - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، از اظهارات جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در کابل، شدیدا انتقاد کرده گفت که این اظهارات خلاف حاکمیت ملی افغانستان است.

جان کری در سفر اخیرش به کابل، اعلام کرد که عمر حکومت وحدت ملی افغانستان براساس توافق‌نامه سیاسی رهبران این حکومت دو ساله نیست، بلکه این حکومت تا پنج سال می‌تواند به کارش ادامه دهد. پیش از این برخی از رهبران سیاسی اعلام کرده بودند که عمر حکومت وحدت ملی شش ماه باقی مانده و باید برای ادامه کار این حکومت لویه جرگه برگزار شود.

در همین‌حال، حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، جان کری را مورد انتقاد قرار داده می‌گوید که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 نیز، روند انتخابات در نتیجه مداخله امریکا به ویژه جان کری به جنجال کشیده شد. در انتخابات ریاست جمهوری 2009 خود حامد کرزی از جمله نامزدان انتخابات بود. انتخابات سال 2009 نیز میان آقای کرزی و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه فعلی حکومت وحدت ملی به دور دوم کشیده شد، اما آقای عبدالله از رفتن به دور دوم انتخابات خودداری نموده و کمیسیون انتخابات افغانستان حامد کرزی را به عنوان رییس جمهور این کشور اعلام کرد.

حامد کرزی افزود که انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 نیز در نتیجه مداخله امریکا جنجالی شد.

آقای کرزی که روز پنج‌شنبه، 26 حمل، در نشست تحت نام «ماهیت و دور نمای بحران افغانستان» سخن می‌گفت، افزود: «امریکا باید متوجه باشد که با حاکمیت ملی ما بازی نکند. از بازی با حاکمیت ملی ما بسیار ناراحت و دردمند می‌شوم. جنگ ناراحت می‌کند، اما بازی با حاکمیت ملی ما خیلی ناراخت‌کننده است.»
رییس جمهور پیشین افغانستان همچنین در این نشست گفت که جنگ جاری در این کشور بدست امریکا و پاکستان است. وی تاکید کرد، در صورتی‌که امریکا بخواهد پاکستان نمی‌تواند جنگ بالای مردم افغانستان را تحمیل کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала