امریکا یکبار دیگر به اپوزیسیون سوریه سلاح ارسال میکند

© REUTERS / Larry Downingادارات استخباراتی امریکا
ادارات استخباراتی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سی ای ای برای ارسال تسلیحات نو، بشمول وسایل مدافعه هوایی، برای اپوزیسیون به اصطلاح میانه رو سوریه آمادگی میگیرد. در این باره سایت روزنامه وال ستریت ژورنال امریکا خبر داده است.

آیا این اقدام امریکا تهدید برهم خوردن مذاکرات بین سوریایان در ژینیو به بار نمی آورد؟ آیا این سلاح ها یکبار دیگر به دست افراد مسلح گروه های تروریستی مانند داعش نخواهند افتاد؟ ترکیه که سرحد آن در این روزها هدف آتشباری فعال از جانب داعش قرار گرفته، نسبت به پلان نام نهاد «ب» امریکا چگونه برخورد می نماید؟مرات بیلخان آمر اسبق دیپارتمنت پلانگذاری ستراتیژیک وزارت خارجه ترکیه، معاون فعلی مرکز ترکیه — آسیا تحقیقات ستراتیژیک میگوید:"در سوریه همه چیز تا سرحدی برهم خورده که فهمیده نمی شود که چه کسی از کی حمایت میکند و چه کسی در پشت کی قرار دارد. ایتلاف های مختلف بوجود می آیند و اشکال آن پیوسته تغییر میکند. امریکایان پروای انقره را ندارند، گاه از یک گروه اپوزیسیون پشتیبانی میکنند، و گاهی از گروه دیگر. این کار در ترکیه باعث نگرانی جدی میگردد، چون به امنیت ترکیه ارتباط مستقیم دارد. در منطقه کیلیس طی چندین روز افراد مسلح داعش بر دهات ترکیه آتشباری فعال توپخانه انجام میدهند. مردم ملکی ما کشته میشوند".
تا به حال در مورد ترکیب اردوی آزاد سوریه وضع روشن وجود ندارد. بسیاری گروه ها که در این اردو شامل ساخته شده، طرف قبول مردم ترکیه قرار ندارند. امریکایان نیز آنها را نمی پسندند. ولی، باوجود این، مساله مربوط به ارسال تسلیحات عملاً حل شده است. طوریکه تجربه نشان میدهد، این سلاح بعداً به دست داعش، «النصره» و جنگجویان دیگر می افتد. مرات بیلخان در ادامه گفت:"برای ان که درجه تهدیدهای ممکنه را درک کرد، یاداوری این امر کافی است که نتیجه پروگرام تعلیم و تجهیز اپوزیسیون میانه رو سوریه چه شد. تعداد کم رزمندگان اپوزیسیون سوریه را تعلیم میدادند و تسلیح میکردند که بعداً یکجا با سلاح و مهمات به گروه های تروریستی پیوستند. حالا این همه سلاح ها را علیه ما استفاده میکنند. واشنگتن یکبار دیگر مرتکب تکرار عین اشتباه می گردد. حالا سلاح های قوی تر به دست داعش خواهند افتاد که به توسعه مقیاس جنگ در سوریه و درگیرشدن هرچه بیشتر جناح های ذینفع در آن منجر خواهد شد. ترکیه میتواند به جنگ تمام عیار کشانده شود".
سیاست دان ترکی معتقد است، برای ان که از چنین سناریو جلوگیری بعمل آید، امریکایان باید از ارسال سلاح به اپوزیسیون نام نهاد امتناع ورزد و توجه خود را بر مذاکرات بین سوریایان در ژینیو متمرکز سازند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала