ولادیمیر پوتین:"روسیه آماده است به هرکس دست دراز کند، اگر او خود این را میخواهد"

© Sputnik / Michael Klimentyevرئیس جمهور ولادیمیر پوتین
رئیس جمهور ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در روز پنجشنبه 14 اپریل رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در خط مستقیم از طریق تلویزیون ها و کمپنی های رادیویی عمده روسیه به سوالات مردم روسیه پاسخ داد. برنامه موسوم به «خط مستقیم با ولادیمیر پوتین»، برای 14 مین بار، شروع از سال 2001 برگزار شد.

در سال روان این برنامه 3 ساعت و 40 دقیقه دوام کرد و رئیس دولت به 80 سوال پاسخ داد. مجموعاً به نشانی ولادیمیر پوتین در آستانه برنامه و در جریان آن بیش از 3 میلیون زنگ تیلفون، اطلاعیه های — SMS ، مراجعه ویدیویی و سوالات از طریق شبکه های اجتماعی مواصلت ورزیدند.
واضح است که اکثریت مراجعه ها به رئیس جمهور به زندگی داخلی مربوط میشدند. این — وضع موسسات خدمات مسکن، راه ها، معاشات، مالیات، تورم پولی، کاهش عواید واقعی مردم و افزایش قیم محصولات غذایی و دارو، مسایل امنیت ایکالوژیکی و بسیار موضوعات دیگر بودند. ولادیمیر پوتین، ضمن ارزیابی عینی وضع کنونی کشور که بطور خاص توسط بحران متاثر شده، اظهار داشت که روسیه حالا «نوار خاکستری» را سپری میکنند:"وضع هنوز درست نشده، ولی بازهم تمایل — مثبت است. سقوط محصول ناخالص ملی ما 3.7% بود، اما در سال روان حکومت به این امر استناد میکند که سقوط بیشتر از — 0.3%، نخواهد بود. ولی در سال آینده رشد به اندازه 1.4% انتظار میرود. با تاسف، هنوز نقاط منفی وجود دارند که برای مردم ما قابل ملاحظه می باشند. به این ترتیب، عواید واقعی مردم به اندازه 4% کاهش یافتند. ولی جهات مثبت نیز وجود دارند: رشد در عرصه زراعت را 3% تشکیل داده و کار ساختمان منازل در سال 2015 به حد اعظمی — بیش از 85 میلیون متر مربع رسیده است. سطح پائین بیکاری — 6.6% حفظ شده است. مازاد بیلانس تجارتی، باوجود سقوط دو برابر بهای نفت — 146 میلیارد روبل تشکیل داده است. ذخایر بین المللی روسیه به وضع آوایل سال 2014 برگشته و به 387 میلیارد دالر رسیده اند. ذخایر ریزرف حکومت — فوند ریزرف و فوند رفاه اجتماعی، مطابقاً، 50 و 71 میلیارد دالر می باشند. این 10.5% محصول ناخالص ملی می باشد".
به گفته پوتین، برای بهبود اوضاع در کشور هنوز انجام کارهای زیادی در پیشرو قرار دارد. ولی عمده تر از همه — تغییردادن ساختار اقتصاد، صرفنظر از خصوصیت وابستگی به مواد خام می باشد…. آنگاه روسیه میتواند «به رشد پایدار برآید».
در عین حال تعداد زیادی سوالات، عنوانی رئیس جمهور، به سیاست خارجی مربوط میشدند. مردم روسیه به بحران در سوریه، مناسبات با اوکراین، ترکیه، امریکا، «دوسیه نام نهاد پاناما»، مساله تحریمات ضد روسیه دلچسپی نشان دادند. سوال یکی از حضار در ستدیو به شکل کاملاً حاد چنین مطرح شد: آیا روسیه در حلقه خصمانه قرار نه گرفته و آیا او در چنین شرایط انکشاف کرده میتواند؟ ولادیمیر پوتین چنین پاسخ داد:" ما در حلقه خصمانه قرار نه گرفته ایم و قرار گرفته نمی توانیم. این مطلقاً مستثنی است. ما با اکثریت قاطع کشورهای جهان مناسبات حسنه داریم. من حتی راجع به چنین سازمان های فعال موثر، مانند سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی ایورازیس، بریکس و غیره صحبت هم نمی کنم. ما با همسایگان بطور کل روابط بسیار حسنه داریم. همان ترکیه را ما دوست خود میدانیم و ملت ترکیه — ملت دوست ماست که با آن ما، بدون تردید، مناسبات بسیار حسنه عیار خواهیم ساخت. ما با برخی شخصیت های سیاسی مشکل داریم که برخورد آنها را ما غیرمتناسب میدانیم و نسبت به آن مطابقاً عکس العمل نشان میدهیم. و نشان دادن عکس العمل حتمی است، ورنه بر شانه ما خواهند نشست و خواهند راند. چنین چیزی در تاریخ نوین ما وجود داشت. اجازه دادن به این ناممکن است و ما این کار نخواهیم کرد. ولی در صورت مدنظرگرفتن منافع ما، واضحاً، مناسبات با همه شرکای ما، بشمول همسایگان ما توسعه خواهیم بخشید".
جوانترین اتباع روسیه نیز از رئیس دولت سوالات نمودند. یکی از آنها واریه کوزنیتسووا 12 ساله بود. سوال او از این قرار بود: اگر ولادیمیر پوتین مجبور میشد همکاران غرق شونده خود: پتیر پوروشینکو رئیس جمهور اوکراین و رجب طیب ایردوغان رئیس جمهور ترکیه را نجات میداد، چه کسی را او اولتر نجات میداد؟ رئیس جمهور یک لحظه تامل کرد و در پاسخ عملاً تیزس اساسی سیاست خارجی کشور را فورمولبندی کرد:" حتی نمی دانم که چه بگویم. شاید، چنین گفت: اگر کسی در مورد غرق شدن فیصله کرده، نجات دادن آن ناممکن است. ولی ما، البته، آماده ایم دست کمک و دوستی را به هر شریک ما دراز کنیم، اگر او خود آین را میخواهد".

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала