مذاکرات آذربایجان و ارمنستان

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر قره باغ
قره باغ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بدون شرکت جمهوری قره باغ نمی توان به توافق قابل قبول برای همه دست یافت.

 مسکو سعی می ورزد  درگیری  قره باغ کوهستانی  بشکل جدیدی حل و فصل شود.

 علی حسنوف  دستیار  رئیس جمهور آذربایجان  اطلاع داد که  ایروان و باکو برای از سرگیری  مذاکرات صلح  آماده می شوند: «این ابتکار از طرف ولادیمیر پوتین مطرح شد.  وی از  روسای جمهور دو کشور خواست  برای فرایند مذاکرات آماده شوند. احتمالا  در روزهای  نزدیک  مراحل  فشرده مذاکرات آغاز خواهد شد».

 در قره باغ کوهستانی برخورد به  مفکوره جدید مذاکرات  محتاطانه بود. داوید بابایان  سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور، جمهوری به رسمیت شناخته نشده قره باغ کوهستانی  اعلام کرد: « اگر اینگونه مذاکرات  برگزار شود  توجه اصلی باید به صلح و ثبات در منطقه مبذول گردد». به گفته وی، نمی توان بدون شرکت  جمهوری قره باغ کوهستانی  به توافق  قابل قبول برای همه  دست یافت.

 در این میان،  جمهوری قره باغ کوهستانی خارج از  فرایند مذاکرات  باقی  می ماند.  ایروان  از منافع قره باغ دفاع می کند.  تیگران بالایان سخنگوی مطبوعاتی وزارت امور خارجه ارمنستان  گفت: « حل و فصل درگیری  قره باغ کوهستانی  باید بر اساس سند  قازان انجام شود». منظور وی سندی است که در سال 2011  در اجلاس قازان به امضا رسید.  در آن زمان،  با میانجی گری دمیتری مدودوف که رئیس جمهور روسیه بود  روسای جمهور  آذربایجان و ارمنستان، الهام علی یف و سرژ سارگسیان  طرح « نقشه راه»  جهت  حل و فصل دراز مدت  درگیری  قره باغ را  بررسی کردند.  این سند  انتقال  اراضی پیرامون  قره باغ کوهستانی  به باکو را در نظر می گیرد که  در زمان جنگ  سال های 1994-1992 توسط ارمنستان  تصرف شده بود.  برعلاوه،  ایجاد دهلیز در منطقه «  لاچینسکی» که ارمنستان و قره باغ را بهم متصل می کند. قرار بود پس از چند سال از طریق رفراندوم مقام قره باغ کوهستانی با در نظرداشت حل و فصل مسأله  پناهجویان تعیین شود.

روز سه شنبه، منبع عالیرتبه ای در دولت ارمنستان به روزنامه « کمرسانت» روسیه  اطلاع داد: ارمنستان برای بازگشت به بحث در باره  توافقی که  قبلا با میانجی گری  روسیه حاصل شد  آماده است. به گفته وی منطقه پیرامون قره باغ توسط نیروهای ارمنی اشغال شدند تا « بعدا این مناطق  تحت  تضمین های رسمی امنیت فیزیکی» در عوض  برسمیت شناختن جمهوری قره باغ کوهستانی مبادله شوند.

پیام  ولادیمیر پوتین در گفتگوی مستقیم روز 14 آپریل تأیید دیگری بر این موضوع است که مسکو در حل و فصل درگیری  قره باغ کوهستانی ذینفع است و این مسأله یکی از اولویت های  جدید  مسکوست. ولادیمیر  پوتین  با پاسخ به  سوال مربوط به  قره باغ کوهستانی، با دقت زیادی کلمات خود را انتخاب کرد تا هیچ یک از طرفین نتواند حرف های وی را به عنوان تمایل مسکو به ایروان و یا باکو تفسیر کند. نکته مهم دیگر آن بود که مسکو  خطر موجود در منطقه را درک می کند و سعی می کند هر چه زودتر درگیری  قره باغ کوهستانی حل و فصل شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала