رییس جمهور: از پاکستان در شورای امنیت شکایت می‌کنیم

© Sputnik / Zafarsha Rouyeeرییس جمهور: از پاکستان در شورای امنیت شکایت می‌کنیم
رییس جمهور: از پاکستان در شورای امنیت شکایت می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور کشور، اعلام کرده که دولت افغانستان در نظر دارد تا بدلیل حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی در افغانستان، به شورای امنیت سازمان ملل متحد، جامعه جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی شکایت کند.

آقای غنی که روز دوشنبه، ششم ثور، سیاست و دیدگاه کلی دولت افغانستان را در مورد چگونگی برخورد با گروه‌های مسلح مخالف و همچنین تعریف جدید دولت از این گروه‌ها را در یک جلسه فوق‌العاده به اعضای مجلس نمایندگان توضیح می‌داد، افزود: «مردم ما انتظار دارند که ما در مورد ادامه میزبانی، تجهیز و تسهیل فعالیت گروه‌های تروریستی ضد مردم افغانستان از قلمرو پاکستان که در تناقض با منشور و مصووبات سازمان ملل متحد قرار دارد، برمبنای اصل عدم حمایت از گروه‌های تروریستی بر علیه کشور ثالث، به شورای امنیت ملل متحد، سایر نهادهای بین‌المللی و نیز جامعه مدنی بین‌المللی شکایت ببریم. ما این انتظار را به جا می‌دانیم و هرگاه چنین تغییری دیده نشود، ما ناگزیر خواهیم بود علی رغم آرزو‌ها و تلاش‌های ما برای شکل دهی به همکاری‌های منطقوی، با مراجعه به شورای امنیت ملل متحد به اقدامات جدی دیپلوماتیک متوسل شویم.»

رییس جمهور افغانستان همچنین افزود که براساس فیصله گروه هماهنگی چهارجانبه شامل افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا، اسلام‌آباد به صورت کتبی تعهد کرده بود که هرگاه افراد طالبان برای آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان حاضر نشوند، علیه‌شان اقدام نظامی می‌کند. اشرف‌غنی می‌گوید که دولت پاکستان به این تعهد خود عمل نکرده و از همین رو افغانستان نیز توقع ندارد تا پاکستان طالبان را برای گفتگو پشت میز مذاکرات صلح حاضر کند. رییس جمهور افغانستان ابرازداشت: «امروز می‌خواهم این خبر را واضح بسازم که ما از پاکستان توقع نداریم تا طالبان را برای مذاکرات صلح حاضر کند. اما از پاکستانی‌ها می‌خواهیم که به تعهد خود به توافق‌نامه گروه چهارجانبه پابند باشند و کسانی‌ را که علیه نظام عمل می‌کنند و براساس معلومات اداره‌های امنیتی و اداره‌های استخباراتی همکاران بین‌المللی ما و به قول از مقامات خود پاکستان، مراکز و رهبران شان در پاکستان حضور دارند. به همین اساس از پاکستان توقع داریم که در داخل خاک خود علیه این جنایتکاران عملیات نظامی نکرده، لطفا به محاکم شرعی ما بسپارد تا به جزای اعمال‌شان برسند.»

تعریف جدید از مخالفان مسلح

رییس جمهور افغانستان همچنین برای اولین بار از مخالفان مسلح دولت این کشور تعریف مشخص ارایه کرد. پیش از این برخی از آگاهان سیاسی و نظامی انتقاد داشتند که دولت افغانستان از دوست و دشمن خود تاکنون تعریف مشخص نداشته است.

اشرف‌غنی در سخنرانی امروز خود از بخشی از گروه طالبان، شبکه حقانی، گروه‌های تروریستی حقانی و القاعده به عنوان دشمنان اصلی افغانستان نام برد و گفت: «دوستان افغانستان همه‌ی شهروندان کشور اعم از طرفداران نظام، بی‌طرفان و اپوزیسیون سیاسی حکومت‌اند که دارای دیدگاه و مواضع مختلف سیاسی هستند، اما به منافع علیای ملی پایبندی دارند و در حد توان خود از آن حفاظت و حراست می‌کنند. دشمنان افغانستان آنانی اند که از احساسات پاک مذهبی جوانان ما سو استفاده می‌کنند و خود شان بخشی از مافیای مواد مخدربوده و از این راه به ثروت اندوزی و عشرت مشغولند.» رییس جمهور افغانستان همچنین افزود: «دشمنان افغانستان عبارت اند از گروه‌های اجیر خارجی مانند داعش، القاعده و گروه‌های آدم کش حقانی و برخی از طالبان که از ریختن خون هموطنان خود لذت می‌برند و به جنگ و دهشت افگنی ادامه می‌دهند. با این تفاوت که هیچ راهی به گفتگو با اجیران خارجی وجود ندارد.»

رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که دروازه صلح برای بخشی از اعضای گروه طالبان در صورتی‌که خواسته باشند از خون‌ریزی جلوگیری کنند، باز خواهد بود. وی افزود که این فرصت پایدار نیست و دروازه صلح برای همیشه باز نخواهد ماند. به گفته اشرف‌غنی، در نتیجه عملیات‌های نظامی گروه‌ها و مخالفانی که تاکنون به «ندای صلح» دولت افغانستان جواب رد داده‌اند، برای آغاز مذاکرات صلح با دولت مجبور به تضرع خواهند شد.

اشرف‌غنی در عین‌حال تاکید کرد که دولت افغانستان در برابر گروه‌هایی که خون مردم را می‌ریزانند با قاطعیت برخورد خواهد کرد و هیچ تردیدی در مجازات‌شان نشان نخواهد داد. او همچنین به کسانی‌که از درون نظام آب به آسیاب دشمن بریزانند هشدار داد و گفت که در برخورد با این افراد از هیچ مصلحتی کار گرفته نخواهد شد.

رییس جمهور افغانستان به اجرای احکام محاکم این کشور در باره مخالفان مسلح دولت نیز تاکید کرد و گفت احکام محاکم اگر مجازات اعدام هم باشد، اجرا می‌شود. او در این سخنرانی خود اعلام کرد که در آینده نزدیک نامزدان وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی این کشور نیز معرفی شده و به سرپرستی به نهادی امنیتی خاتمه داده می‌شود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала