تاریخ نشر رونامه های جهان

© Flickr / James P. WellsIm Spiegel der Presse
Im Spiegel der Presse - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حال حاضر جاپانی ها روزنامه خوان ترین مردم در جهان هستند. همچنین پر تیتراژ ترین روزنامه های جهان در جاپان منتشر می شوند.

تاریخ انتشار اولین روزنامه جهان به سال 1605 باز می گردد، زمانی که یوهان کارولوس روزنامه ریلیشن را در فرانسه منتشر کرد. روزنامه ای که 70 سال عمر کرد. طبق آمار رسمي انجمن روزنامه های جهان واقع در شهر استاسبورگ فرانسه ، در سال 2004 در سراسر جهان 6580 روزنامه منتشر می شدند. در حال حاضر جاپانی ها روزنامه خوان ترین مردم در جهان هستند. همچنین پر تیتراژ ترین روزنامه های جهان در جاپان منتشر می شوند.
تاریخ اولین روزنامه ها در سراسر جهان اولین روزنامه در فرانسه بعد از (ریلیشن) در سال 1631 با نام گزت منتشر شد, اولین روزنامه در روسیه درتاریخ 15 دسمبر سال 1705 میلادی به نام "کورانتی" که بعدآ بیتر کبیر او را "سانکت پیترسبورگسکی ویدمستی" نامید نشر شد. همچنین اولین روزنامه در انگلستان (آکسفورد گزت) نام داشت که در سال 1665 انتشار یافت, اولین روزنامه در امریکا در سال 1690 منتشر شد.
در افغانستان اولین روزنامه در سال 1875 به نام شمس‌النهار نشر شد که در اکثر ولایات کشور توزیع می‌گردید. بیشتر مطالب این نشریه پیام‌های دولتی را احتوا می‌کرد و برای اتباع کشور رسانده می‌شد؛ این نشریه خبرنگاران متعدد در ولایات کشور داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала