در اجندای سازمان همکاری شانگهای – مسایل نو قرار دارند

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان همکاری شانگهای
سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در دوشنبه گردهمایی کارشناسان سازمان همکاری شانگهای برگزار شده است. شرکت کنندگان ملاقات دورنمای انکشاف این اتحادیه را بررسی میکنند.

تحلیگران، ضمن ارزیابی جریانات، معتقدند که سازمان همکاری شانگهای حالا در آستانه طرح اجندای نو قرار دارد. موضوع را علیم فصح الدینوف خبرنگار ما در دوشنبه دنبال میکند.
به عقیده تحلیگران، سازمان همکاری شانگهای در سال های اخیر از مسایل امنیتی بسوی مسایل همکاری های متقابل در عرصه بشری حرکت میکرد. شرکای این اتحادیه بالای مفکوره ایجاد ساحه واحد تعلیمی و فرهنگی کار میکردند. ولی تهدیدهای نو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را یکبار دیگر به بحث بر موضوعات نظامی برمیگردانند. کارشناسان عقیده دارند که این کار تصادفی نیست. کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال های اخیر با تهدیدهای جدی مواجه شده اند. و مقابله با انها فقط بصورت باهمی ممکن است. کارشناسان در گردهمایی دوشنبه اظهار داشتند که سازمان همکاری شانگهای از توان خود بطور کامل استفاده نکرده است. تحلیلگران چینایی خاطرنشان ساختند که حالا همکاری در عرصه امنیتی فقط به تمرینات ضدتروریستی و تبادله اطلاعات محدود میگردد. ولی دول عضو سازمان همکاری شانگهای باید همکاری در عرصه نظامی را تقویت کنند و نقش ساختارهای منطقوی ضدتروریستی را باید تحکیم بخشند. نمایندگان چین همچنان ترتیب نمودن فهرست مشترک اسامی تروریستان را پیشنهاد میکنند که در شرق نزدیک می جنگند و همچنان مقابله با افراطیت و تروریزم را از طریق انتیرنیت تقویت نمایند. ساست دانان روسیه نیز با این موافق می باشند. دمیتری پاپوف کارشناس انستیتوت تحقیقات ستراتیژیک در باره مسایل آسیای مرکزی به این ارتباط گفت:
/صدا/
" سازمان همکاری شانگهای سازمان دفاع دسته جمعی نمی باشد، وقتیکه همه توافق میکنند که تجاوز را بصورت باهمی دفع خواهند کرد. ولی این در عین حال سازمان امنیت دسته جمعی می باشد. این بدان معنی است که ما بر موجودیت چنین تهدیدها، مانند تروریزم، افراطیت، ترافیک مواد مخدر و تهدید به امنیت اطلاعاتی در ساحه مشترک ما، اعتراف میکنیم. و ما با این تهدیدها مقابله خواهیم کرد. در داخل سازمان همکاری شانگهای یک عده چارچوب های وجود دارند که امکان هماهنگ ساختن سیاست ما در مبارزه با این تهدیدها را فراهم می سازند. یک عده تهدیدها وجود دارند که با آنها میتوان بصورت موثر یکجا با چین موفقانه مقابله نمود. به گونه مثال، تهدیدهای ناشی از افغانستان. ما نیز، مانند چین از ترافیک مواد مخدر رنج می بریم و تهدید گسترش سازمان های تندرو اسلامی نیز وجود دارد".
یک موضوع که باعث نگرانی کارشناسان میگردد — تحقق پروژه های بزرگ اقتصادی می باشد. سازمان همکاری شانگهای تا به حال به مثابه اتحادیه در این مورد دستاوردهای محسوس ندارد. کارشناسان اشاره میکنند که فعلاً در چوکات سازمان همکاری شانگهای پروژه های دوجانبه وجود دارند که در صورت عدم موجودیت سازمان همکاری شانگهای نیز تحقق یافته میتوانستند. این مساله، منجمله، به سرمایه گذاری های چین در آسیای مرکزی مربوط میگردد. به عقیده گوزیل محی الدینووا مدیر مرکز تحقیقات ستراتیژیک مربوط پوهنتون سلاوی روسیه — تاجکستان، زمان نشان دادن آمادگی جهت تحقق ابتکارات جدی اقتصادی با شرکت تمام دول عضو سازمان همکاری شانگهای فرا رسیده است.
/صدا/
محی الدینیووا میگوید:"من فکر میکنم برای آن، تا در چوکات سازمان همکاری شانگهای پروژه های بزرگ تحقق یابند، همکاری مشترک روسیه و چین ضروری می باشد. این کار برای آن ضرور است، تا منافع ملی دول نو صدمه نه بینند".
کارشناسان به این نظر اند که پرابلم های امنیتی و مسایل اقتصادی در اجلاس آینده سازمان همکاری شانگهای در تاشکند به موضوعات عمده مبدل خواهند گشت. باید گفت که این گردهمایی 15 مین اجلاس سازمان خواهد بود. تحلیلگران باور دارند که اجلاس سران دول دورنماهای نو انکشاف سازمان را خواهد گشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала