جاپانیان داوطلبی به خاطر ساختن تحت البحری ها برای استرالیا باختند

© AFP 2023 / Mandel NGANپرچم ژاپن
پرچم ژاپن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارپوریشن کشتی سازی DCNS فرانسوی در محفل داوطلبی اعمار 12 تحت البحری غیراتمی بحریه نو تحت البحری های استرالیا برنده شده است. این پروژه به ارزش 36 میلیارد دالر به بزرگترین سفارش نظامی در تاریخ استرالیا مبدل گشته است.

محفل داوطلبی از طرف وزارت دفاع استرالیا قبلاً در دسمبر سال 2011 اعلام گردیده بود. باید گفت که یکی از شرکت کنندگان پیشتاز آن جاپان بود. دیوید جانستون وزیر دفاع استرالیا در اپریل سال 2014 اعلام داشته بود که تحت البحری های «سوریو» جاپانی بطور کامل با مطالبات نظامیان استرالیایی مطابقت دارند. در ماه جولای همان سال استرالیا و جاپان موافقت نامه راجع به همکاری نظامی — تخنیکی امضاء کردند که منجمله تبادله تخنالوژی های نظامی را نیز پیشبینی میکند. و ناگهان شکست جانب جاپانی صورت گرفت.
برای جاپان از دست دادن قرارداد — ضربه بسیار دردآور بود. توکیو نخستین چانس راه یابی به بازار بین المللی تحت البحری ها را از دست داد. این ضایعه بزرگترین معامله در عرصه دفاعی به زودی بعد از آن رخ داد، وقتیکه حکومت ابی ممنوعیت بر صادرات تسلیحات را لغو کرد. واشنگتن به مثابه مدافع منافع جاپان عمل میکرد و سعی نمود بر کانبیرا اثر بگذارد. امریکا در اینجا نیز منفعت خود را فراموش نکرد و سعی نمود در چهره جاپان و استرالیا متحدین مظمئن به مثابه وزنه متقابل قدرت روزافزون چین پیدا کند.
گین ناکاتانی وزیر دفاع جاپان، با ابراز تاسف در باره برهم خوردن قرارداد، از استرالیا توضیحات مطالبه کرد. کانبیرا امتناع خود را چنین توضیح داد که انتخاب به نفع جاپان نسبتاً خطرناک بود، به خاطریکه آنکشور تجربه عملی ساختن تخنیک بحری — نظامی در خارج ندارد. و شرایطی که فرانسویان پیشنهاد کرده، با بهترین صورت با منافع امنیت ملی کشور مطابقت دارند. ملکولم تیرنبول صدراعظم استرالیا در پاسخ به سوال راجع به امکان نارضایتی امریکا گفت که انتخاب شریک برای اجرای سفارش دفاعی «فیصله مستقلانه کشور می باشد».
کارشناسان استرالیایی اظهار داشته که گویا، تحت البحری های جاپانی با مطالبات طاقت فرسیایی و طی نمودن فاصله مطابقت ندارند. ولی یک عده تحلیلگران در امتناع کانبیرا فقط عامل تخنیکی را مشاهده نمی کنند. استرالیا آشکارا پیچیدتر ساختن مناسبات با چین را نمی خواهد. باید گفت که هنگام بازدید جولیی بیشیپ وزیر خارجه استرالیا از پیکن در ماه فبروری وان ای وزیر خارجه چین استرالیا را مستقیماً از نزدیکی با جاپان در عرصه نظامی برحذر داشته بود.
میخواهیم یاداوری نمائیم که بسیاری کشورهای منطقه آسیا — بحرالکاهل نیروهای بحری خود، خاصتاً جز تحت البحری ها، را به سرعت زیاد افزایش می دهند. به این ترتیب، تعداد تحت البحری ها که در بحرالکاهل مستقر می باشند، میتوانند از تعداد نهنگ ها در آبهای آن تجاوز کند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала