امریکا: روسیه را به ایفانمودن نقش مثبت‌ در افغانستان تشویق می‌کنیم

© Fotolia / KLimAx Fotoهمکاری امریکا روسیه در افغانستان
همکاری امریکا روسیه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفارت امریکا در کابل اعلام داشته که با قاطعیت تمام روسیه را تشویق خواهد کرد، تا نقش خود را در راستای تحکیم ثبات سیاسی و امنیت افغانستان ایفا نماید. در این باره رادیوی آزادی خبر داده است.

سفارت امریکا در کابل این مطلب را در پاسخ به یک پرسش رادیوآزادی که در خصوص بهبود روابط روسیه و افغانستان مطرح شده، ابراز داشته است.
این سفارت در ایمیل به نقل از سخنگو اش که نام او گرفته نشده، در مورد چنین نوشته است:
" ایالات متحده امریکا علاقمند بهبود روابط افغانستان با تمام کشورهای منطقه است که می‌خواهند نقش شان را در راستای تأمین امنیت و ثبات اقتصادی این کشور ایفا کنند. ما تمام کشورها را تشویق می‌کنیم تا با حکومت افغانستان یا از طریق سایر کشورهای منطقه برای تامین ثبات افغانستان نقش شان را ادا کنند، با قاطعیت تمام ما روسیه را نیز ترغیب می‌کنیم تا اینگونه نقش مثبت خود را ایفا کند."

این اظهارات پس از فصل جدید روابط افغانستان و روسیه و سخنان حاجی سید داود کارشناس مسایل سیاسی افغان که در صحبت با رادیوآزادی انجام داده است، صورت می‌گیرد.
آقای داوود گفته است که امریکا در افغانستان حضور فزیکی دارد و برای روسیه اجازه نخواهد داد تا به گونه مستقیم در قضایای این کشور دخیل شود.
در عین حال شماری از اعضای شورای ملی و آگاهان امور با ابراز نگرانی از این موضوع گفته اند که تحکیم روابط میان افغانستان و روسیه، افغانستان را مانند سوریه به میدان رقابت‌های امریکا و روسیه مبدل خواهد ساخت.
امریکا و روسیه در مورد حوادث در سوریه و پیوستن کریمیا با روسیه با هم اختلاف نظر دارند.
امریکا با رژیم سوریه تحت رهبری بشار اسد مخالف است و جنگ سوریه را یگانه راه حل برای از بین بردن این رژیم می‌داند، از سوی دیگر روسیه از بشارالاسد حمایت می‌کند و حملات هوایی‌اش را علیه مخالفین این رژیم ادامه میدهد.
ضمن توجه به این نگرانی‌ها قبلاً محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به وضاحت گفته بود که خواهان تقویت روابط با همه کشورها است، اما او تأکید کرده که این روابط به زیان هیچ کشوری تمام نخواهد شد.
اخیراً همکاری‌های نظامی میان افغانستان و روسیه افزایش یافته، چنانچه چندی قبل روسیه ده هزار میل کلاشینکوف به نیروهای امنیتی افغان کمک کرد.
در عین حال سفیر روسیه در کابل هفته گذشته به خبرنگاران گفت که امیدوار است، تا موافقت نامه ای را در بخش امنیتی با حکومت افغانستان امضا کنند.
از سوی دیگر جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیوآزادی گفته که روسیه می‌تواند در بخش مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر و فراهم سازی تجهیزات برای نیروهای امنیتی این کشور کمک کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала