در ترکیه دو روزنامه نگاران روزنامه جمهوریت به جزای حبس محکوم شدند

© AP Photo / Arşivدفتر روزنامه جمهوریت در ترکیه
دفتر روزنامه جمهوریت در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محکمه استانبول مقاله نویسان جیدا کاران و حکمت چتینکایا از روزنامه اپوزیسیون «جمهوریت» را به دو سال زندان محکوم کردند.

آنها در مطالب شان از کاریکاتور پیامبر حضرت که در هفنه نامه فرانسوی «شارلی ابدو» منتشر شده بودند،استفاده کرده بودند. خانم جیدا کاران همچنین مؤلف و مجری برنامه «محور» بود که رادیو «سپوتینک» روسیه در ترکیه پخش می‌کند.
در جنوری سال گذشته جمهوریت به نشانه همبستگی با شارلی ابدو که به هیات تحریریه آن حمله صورت گرفته بود، چهار صفحه از شماره بعد از عمل تروریستی آن هفته نامه را در صفحات خود منتشر کرد، ولی بدون کاریکاتور پیامبر حضرت محمد. ولی این بار چتینکایا و کاران تصویر کوچک آن کاریکاتور را چاپ کردند که در زمان خود موجب بروز واکنش گسترده در جهان گردیده بود.
رسیدگی در مورد دوسیه دو روزنامه ‌نگار پس از انتشار پیام 1280 شخصیت آغاز شد. در میان آن‌ها پسر و دو دختر ایردوغان — بیلال، سومیه و اسرا و همسر پسر ایردوغان برات البیرق شامل بودند. څارنوالی استانبول در اتهام نامه 38 صفحه‌ ای طلب کرد که چتینکایا و کاران به خاطر «توهین به ارزش‌های دینی» و «تحریک مردم به نفرت و خصومت» به جطای حبس از یک و نیم تا چهار و نیم سال زندان محکوم شوند. محکمه آنها را مقصر شناخت و به دو سال زندان محکوم کرد. جیدا کاران پس از این در توییتر خود نوشت:
«بگذار زندانی بودن دو ساله ما تحفه ای برای فاشیست های لیبرال باشد».
در ضمن بولنت اوتکو وکیل روزنانمه نگاران اعلام کرد که وی قصد دارد در مورد حکم محکمه به مراجع بلندتر قضایی شکایت خواهد کرد. او گفت که «بنا بر ماده 11 قانونی در باره رسانه‌ها، مسوولیت مقالات به عهده کسی است که مقاله را تألیف کرده و کاریکاتور را ترسیم کرده بود و دو موکل من ممکن نیست در مورد مقالات و تصاویر دیگران مسوولیت داشته باشند آنها فقط مسوول نوشته‌های خود هستند. ما قصد داریم استیناف خواهی نمائیم و خواست بررسی مجدد ارایه کنیم». مراجعه به محکمه استناف و محکمه عالی و سپس به محکمه قانون اساسی و اگر لازم باشد به محکمه حقوق بشر اروپا داده صورت خواهد گرفت.
محترمه جیدا کاران در مصاحبه با «سپوتنیک» اشاره کرد که این فیصله محکمه با آن جروبحث های مربوط است که در ترکیه در رابطه با لائیسیزم راه اندازی شده اند. «این تصمیمگیری نشان می‌دهد که منظور دولت در صحبت‌ها در باره «سکولاریسم آزاد» چیست.
کاران هنگام دادن شهادت گفت که به این عقیده بود که محکومیت سوء قصد به جان همکاران شارلی ابدو وجیبه حرفه ‌ای او بود و به این خاطر کاریکاتور را ضمیمه مقاله خود ساخته، چون از تصورات خود در باره شرافت، اخلاق و احترام به ارزش‌های عمومی بشری پیروی می کند. کاران گفت:
«بر نشر مقاله و یا تصویر که حاوی مفهوم توهین آمیز و فراخوانی به زورگویی و تحریک کردن به جنایت نباشد ، با اصل آزادی بیان و افکار مطابقت دارد. در کشوری که حقوق آن متکی بر بنیاد مدنی استوار باشد، غیر از این بوده هم نمی‌تواند ».
حکمت چتینکایا طی سخنرانی در تالار محکمه گفت:
« من در طول 50 سال از ارزش‌های دموکراتیک، آزادی‌ها و حق بیان افکار دفاع می کنم. همکاران و آشنایان من می‌دانند که من از چه نظرات پیروی می کنم. من از مبارزه به خاطر حقیقت هراس ندارم. من با پیروی از صدای وجدان این کاریکاتور را ضمیمه کردم. این کاریکاتور تروریزم در فرانسه را محکوم می‌کند و بر آن داغ ننگ می زند. تروریزم جنایت علیه بشریت است و تعلق دینی یا قومی را ندارد. هر تروریزم چه راست و چه چپگرا باشد، همان تروریزم است که ممکن نیست تبرئه شود».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала