اروپای شرقی از اتم صلح آمیز روسیه هراس دارد

© Twitterروس اتم
روس اتم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیلوروسیه به سودان کمک در انکشاف صنایع اتمی وعده میدهد. در عین حال تحقق پروژه ساختمان ستیشن برق اتمی محلی با تهدید مواجه می باشد. لیتوانیا تهدید متوقف ساختن کار اعمار ستیشن برق اتمی بیلوروسیه را مطرح ساخته است.

ولادیمیر پوتاپچیک وزیر انرژی بیلوروسیه راجع به آمادگی مینسک جهت کمک به سودان در عرصه استفاده از اتم صلح آمیز اعلام داشته است. بیلوروسان آماده اند کار آموزش متخصصین سودانی، ایجاد شبکه مربوطه و حتی تشکل پروگرام کامل انکشاف انرژی اتمی را بر دوش گیرند. اعلامیه وزیر محافل اجتماعی را حیرت زده ساخت، چون در خود بیلوروسیه وضع مربوط به انکشاف انرژی اتمی و همه امور موفقانه پیش نمی رود.
میخواهیم یاداوری نمائیم که در ولایت گرودنینسکی، در شهر اوستروتس، در 20 کیلومتری سرحد لیتوانیا ستیشن برق اتمی اعمار میشود. ستیشن را کارپوریشن دولتی «روس اتم» با کریدیت روسیه به ارزش 10 میلیارد دالر اعمار میکند. قدرت مطروحه ستیشن 2،4 هزار میگاوت می باشد. بلاک اول انرژی آن باید در سال 2018 و بلاک دوم — بعد از دوسال، به بهره برداری سپرده خواهد شد.
اپوزیسیون محلی و رهبری لیتوانیا با اعمار ستیشن مخالفت میکنند. اپوزیسیون همه ساله در سالگرد خرابی ستیشن چرنوبیل در مینسک راه پیمایی اعتراضیه برگزار میکند. از لحظه آغاز کار ساختمان ستیشن برق اتمی بیلوروسیه این اعتراضات تحت شعار « اعمار ستیشن برق اتمی را نمیخواهیم!» برگزار میگردد. در تاریخ 26 اپریل اعتراضات نوبتی راه اندازی شدند. این بار اعتراضات بر ضد روسیه نیز متوجه بودند — شرکت کنندگان شعارهای «روسیه توقف کن، نابودسازی ما بس است»، «تهدید هستوی روسیه — نابود باد»، با خود حمل میکردند. در کنفرانس چندی قبل در مینسک که به 30 مین سالگرد خرابی چرنوبیل وقف شده بود، لیانید زایکو اقتصاددان بیلوروسی اعمار ستیشن برق اتمی را «پروژه خالصاً روسی» نامید. کارشناس یاداوری نمود که فیصله اعمار ستیشن زمان اتخاذ شده بود، وقتیکه بیلورسیه مصروف مناقشات انرژیتیک در باره نرخ نفت و گاز با روسیه بود.
کارشناس گفت:"روسان در آن وقت نفت را به مبلغ 420 دالر یک تن می فروختند و ما از وینزویلا یک تن نفت را در بدل 800 دالر خریداری میکردیم. آنگاه کار ساختمان ستیشن یک نوع چلنج به روسیه و امتناع از نفوذ روسیه بر عرصه انرژی بیلوروسیه بررسی میشد. حالا اوضاع در بازار مواد سوخت و انرژی تغییر کرده و اعمار ستیشن مبرم نمی باشد، ولی، متاسفانه، بیلوروسیه در مورد هیچ چیز فیصله کرده نمی تواند".
به عقیده موصوف، بیلوروسیه باید منابع کوچک انرژی را توسعه بخشد و نباید به چنین پروژه های بزرگ مقیاس کمر ببندد.
به این ترتیب، راجع به معقولیت اقتصادی اعمار ستیشن برق اتمی اقتصاددانان و راجع به ضرر آن برای ایکالوژی منطقه — ایکالويستان و راجع به غیرضروری بودن چنین مقدار انرژی — کارمندان عرصه انرژی صحبت میکنند. مقامات از اعتراف بر موجودیت بحران اقتصادی امتناع می ورزند که حتی احصائیه های رمسمی نیز آن را تائید میکند. مردم هراس دارند که در صورت بروز کدام مشکل در ستیشن آنها بازهم بی خبر خواهند ماند و از همینرو خود مفکوره ساختمان ستیشن برق اتمی باعث اعتراضات در بین مردم میگردد.
تائثیر مخالفان رئیس جمهور الکساندر لوکاشینکو بر فیصله های مهم آنقدر زیاد نمی باشد، ولی تائثیر نظر تحلیلگران میتواند باعث بروز اعتراضات در لیتوانیا گردد.
موضعگیری لیتوانیا میتواند عواقب اقتصادی حتی در موردی داشته باشد، اگر ستیشن اعمار شود.
لیناس بالسیس نماینده پارلمان لیتوانیا به ژورنالیستان بیلوروسی اعلام داشت:" ما خوش نداریم، وقتیکه ما در شبکه کار میکنیم و دیسپیچری در مسکو قرار داشته باشد. مسکو میتواند بر صدور و مصرف انرژی برق نفوذ داشته باشد و این بی خطر نیست". به گفته او، به همین ارتباط، لیتوانیا میخواهد از سیستم انرژی که حالا در آن روسیه، بیلوروسیه، لیتوانیا و استونیا قرار دارند، برآید و در سیستم اروپایی شامل گردد. این بدان معنی است که امید مینسک به صادرنمودن انرژی برق برآورده نخواهند شد و مصرف داخلی کشور آنقدر بزرگ نیست و طبق پیشبینی کارشناسان، تولید انرژی اضافی ثابت خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала