سبکدوشی ببرک کارمل

© Sputnik / Miloslavskiy /  مراجعه به بانک تصاویر کابل
کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وی برای مدتی تحت حمایت جنرال دوستم در شهر مزار شریف به سر می‌برد

در تاریخ 4 می سال 1986 میلادی ببرک کارمل رئیس جمهور پیشین افغانستان سبکدوش گردید.
ببرک كارمِل رئيس جمهور پيشين افغانستان در سال 1929م متولد شد و تحصيلات خود را در در لیسه امانی در كابل و سپس دانشگاه كابل به پايان رساند. وی از جوانی وارد فعاليت‏هاي سياسی شد و با گرايش به كمونيسم، به دليل فعاليت‏های كمونيستی و مبارزات مخفی عليه رژيم پادشاهی ظاهر شاه، در دهه 1950م به مدت پنج سال را در زندان به سر برد.
با اين حال وی از سال 1956م به مدت 17 سال در مجلس افغانستان لويه جرگه عضويت داشت. كارمل در سال 1965م حزب خلق افغانستان را تأسيس كرد و پس از پیوستن اين حزب با حزب پرچم در سال 1977م، وی معاون منشی عمومی اين حزب گرديد.
آغاز حكومت كارمل در افغانستان با ورود نظامی اين كشور توسط قوای ارتش سرخ شوروی همراه بود. اما آنها با مقاومت مجاهدین روبرو شد تا اينكه دولت شوروی برای رويارويى با آن‏ها ناچار شد نيروهاي خود در افغانستان را تا يك‏صد هزار نفر افزايش دهد. نبردهاي سنگين مجاهدان تا هشت سال ادامه يافت و در اين زمان دولت شوروی درصدد تغيير سياست خود در افغانستان برآمد. از اين رو در نخستين گام در راه اين تغيير سياست، ببرك كارمل را در چهارم مه 1986م از رياست جمهوري بركنار كرد و قدرت را به دکتر نجيب‏اللَّه سپرد.

وي هفت ماه پس از بركناری، در روز 25 دسامبر 1986م توسط نيروهای امنيتی افغانستان بازداشت شد و از آن به بعد تا سقوط رژيم نجيب‏اللَّه در اپريل 1992م هيچ گزارشی از سرنوشت وي منتشر نگرديد.
هرچند بر اساس برخي از اسناد وی برای مدتی تحت حمایت جنرال دوستم در شهر مزار شریف به سر می‌برد، اما دوباره به مسکو بر می‌گردد. در تاریخ سوم دسامبر سال 1996 در آنجا به علت مریضی جگر وفات کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала