سرگی لوروف: ترکیه برای مذاکرات سوریه موانع ایجاد میگردد

© Sputnik / Aleksey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی لوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لوروف وزیر خارجه روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرگی لوروف وزیر خارجه روسیه معتقد است که تکرار حادثه با طیاره سو – 24 ناممکن است، به خاطر که روسیه برای این کار تمام اقدامات لازم اتخاذ کرده که انقره راجع به آن معلومات دارد. وزیر خارجه روسیه در این باره در مصاحبه با خبرگزاری بین المللی اطلاعاتی «روسیه امروز» معلومات داد.

تکرار حادثه با طیاره سو — 24 صورت نخواهد گرفت
لوروف اعلام داشت:"ما قبلاً با یک عمل تحریک آمیز مواجه شدیم. و ارزیابی ما مطلقاً دقیق است — رهبری ترکیه جنایت و اشتباه انجام داد که، طوریکه معلوم است، نسبت به جنایت، بدتر بوده میتواند. حالا، واضحاً، چنین چیزی ناممکن است، به خاطریکه اقدامات اتخاذ شده، تا از هرگونه تصادفات جلوگیری بعمل آید. و ترکیه این را میداند".
میخواهیم یاداوری نمائیم که در تاریخ 24 نوامبر طیاره شکاری F-16 ترکیه طیاره بمبارد سو — 24 روسیه را سقوط داد. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین این کار را «ضربه بر پشت» از جانب همدستان تروریستان خواند.
چه کسی مانع مذاکرات سورسیه میگردد
به عقیده وزیر خارجه روسیه، در دور ماه می مذاکرات در باره سوریه راه یافتن به دیالوگ مستقیم ممکن نشد و شرایط برای آن هنوز ایجاد نشده اند. یکی از علل آن اعمال انقره می باشد که از پیوستن احزاب کردان به مذاکرات حل منازعه در سوریه جلوگیری میکند.
وزیر خارجه روسیه گفت:"شاید، این مانند گذشته دیالوگ مستقیم نخواهد بود، اگرچه روشن است که آغاز واقعی کار فقط زمان ممکن است، وقتیکه همه جوانب در پشت میز مذاکرات گردهم آیند. فعلاً برای این کار شرایط آماده نشده — قبل از همه نسبت آن که کمیته عالی در باره مذاکرات که خود را به این نام اعلام داشته، تحت تائثر سوء بازیگران خارجی، قبل از همه ترکیه، بصورت بسیار شدید از لجاجت کار میگیرد. این کاملاً روشن است و همه آن را می بینند".
لوروف همچنان اظهار داشت که ترکیه به تنهایی مانع پیوستن کامل حزب «اتحادیه دموکراتیک» — یکی از بزرگترین احزاب کردان — که «هم با تروریستان مبارزه میکند و هم ساحه بزرگ در سوریه کنترول میکند»، به پروسه مذاکرات میشود.
وزیر افزود:"بدون آن بحث بر قانون اساسی و واضحاً، حتی کدام اقدامات در باره ساختارهای عبوری از جمله نمایندگان حکومت و اپوزیسیون که دارای صلاحیت آماده ساختن چنین قانون اساسی داشته باشند، بی مفهوم می باشد".
صدور مجتمع های مدافعه هوایی اس — 300 به ایران
موضوع دیگری که در جهان نسبت به آن حساسیت شدید نشان داده میشود — همکاری متقابل با ایران، منجمله همکاری نظامی — تخنیکی می باشد. اخیراً در رژه در ایران عناصر مجتمع های اس — 300 به نمایش گذاشته شدند. تا به حال فهمیده نمی شود که به چه تعداد چنین مجتمع ها ارسال شده و چقدر مجتمع های دیگر به ایران ارسال خواهد شد و چه وقت موعد اجرای این قرارداد تکمیل خواهد شد؟
سرگی لوروف در خاتمه گفت:"این پروسیه زمان را در بر خواهد گرفت. در مطابقت جدی با قرارداد تعداد مطلقاً متناسب با منافع قانونی امنیت ایران برای دفاع از حریم هوایی صادر خواهد شد. ارسال عناصر آن همین اکنون جریان دارد و شاید در جریان سال روان خاتمه یابد. آنچه که به نگرانی در جهان مربوط میگردد که شما به این ارتباط به آن اشاره کردید، پس جهان بی مورد اظهار نگرانی میکند، به خاطریکه این سلاح دفاعی است. این سلاح توسط فیصله نامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع نشده است. متوقف ساختن اجرای این قرارداد از طرف ما به مثابه حسن نیت اعلام شده بود، تا بر رهبری ایران در جهت مثبت اثرگذاری صورت گیرد و آنها در مورد حل اوضاع اطراف پروگرام اتمی ایران به مصالحه حاضر شدند. این هدف دستیاب شد، موافقت نامه جامع با ایران عقد شده که شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب نموده است. از همینرو اثرگذاری بر تهران قبلاً کارآمد ثابت شده است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала