توظیف کمیسیونی برای حل پروژه جنجال ‌برانگیز توتاپ

© Sputnik / I. Keytilgisser /  مراجعه به بانک تصاویر تولید اضافی انرژی برق در کریمیه
تولید اضافی انرژی برق در کریمیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بدنبال فیصله اخیر کابینه افغانستان جنجال‌ برانگیز شد

سپوتینک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، اعلام کرده که وی به منظور حل جنجال‌ها در مورد انتقال برق وارداتی پنج‌صد کیلوات ترکمنستان، کمیسیونی را توظیف می‌کند تا راه حلی برای بیرون رفت از این جنجال‌ها پیدا شود.
پره انتقال برق ترکمنستان موسوم به توتاپ، بدنبال فیصله اخیر کابینه افغانستان جنجال‌ برانگیز شد. کابینه افغانستان فیصله کرده تا لین برق پنج‌صد کیلوات ترکمنستان از مسیر سالنگ بگذرد، اما باشندگان مناطق مرکزی براساس فیصله شرکت آلمانی «فیشنر» مسیر ولایت بامیان را برای انتقال آن پیشنهاد کرده‌اند. باشندگان مناطق مرکزی می‌گویند که شرکت «فیشنر» برای انتقال لین برق ترکمنستان مسیر بامیان را مفید و موثر ارزیابی کرده‌ است. معترضان می‌گویند در صورتی‌که لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر سالنگ عبور کند، تا 32 سال دیگر هم مناطق مرکزی از انرژی برق مستفید نخواهند شد.
این معترضان در گردهمایی گسترده بعد از ظهر روز دوشنبه، به حکومت هشدار دادند در صورتی‌که به خواست‌شان پاسخ مثبت داده نشود، دوشنبه هفته آینده به راه‌اندازی تظاهرات گسترده و میلیونی در سراسر افغانستان دست خواهند زد.
در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، لحظات بعد از یک گردهمایی گسترده شماری از رهبران سیاسی و باشندگان مناطق مرکزی در کابل، شام روز گذشته در یک بینانیه تلویزیونی اعلام کرد که برای حل این مشکل کمیسیونی را توظیف می‌کند.
رییس جمهور غنی در این بیانیه خود گفت:‌ «در خصوص پروژه انتقال برق وارداتی از آسیای میانه، دیدگاه‌های متفاوتی از جانب رهبران سیاسی، نهادهای مدنی، فعالین اجتماعی، و متخصصین این عرصه مطرح شده است. به منظور این‌که، این دیدگاه‌ها به شکل همه جانبه بازتاب پیدا کند و گام‌های انکشافی بزرگ با اجماع ملی به اجرا گذاشته شود، من کمیسیونی ملی را توظیف می‌کنم که اعضای آن در مشوره با نمایندگان مردم و فعالین سیاسی و مدنی و تخصصی تعیین شوند تا با مرور و بررسی همه اسناد، اوراق و اقدامات مربوط به این پروژه ملی، دیدگاه کامل و منسجمی را که هم بعد اقتصادی و هم تاثیرات اجتماعی آن را به بررسی گرفته باشد و دیدگاه رو به آینده داشته باشد به من و حکومت ارایه کنند، تا در روشنی آن تصامیم در آینده اتخاذ شود.»
رییس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرده است که در مورد مسیر انتقال برق ترکمنستان در حکومت گذشته فیصله شده و حکومت وحدت ملی گام‌هایی که در گذشته برداشته را در این زمینه تعقیب می‌کند.
اشرف‌غنی در حالی از ایجاد کمیسیونی به منظور حل جنجال‌ها در مورد پروژه توتاپ خبر می‌دهد که پیش از این مقام‌های مسوول حکومتی گفته بودند که تغییر مسیر این پروژه امکان‌پذیر نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала