سنگ‌ تهداب پروژه «کاسا یک‌هزار» امروز گذاشته می‌شود

© Sputnik / Sergey Malgavkoکاسا یک‌هزار
کاسا یک‌هزار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: قرار است امروز سنگ تهداب پروژه «کاسا یک‌هزار» رسما با حضور مقام‌های ارشد دولت‌های افغانستان،‌ تاجکستان،‌ قرغزستان و پاکستان در منطقه بتاش شهر تورسن‌زاده تاجکستان به زمین گذاشته شود.

وزارت امور خارجه افغانستان با اعلام این خبر می‌گوید که با تهداب‌گذاری این پروژه، کار ساختمانی انتقال برق قرغزستان و تاجکستان از مسیر افغانستان به پاکستان، رسما آغاز می‌شود.
برنامه انتقال برق قرغزستان و تاجکستان به پاکستان موسوم به پروژه «کاسا یک‌هزار» از بزرگ‌ترین پروژه‌های منطقه‌یی است. لین انتقال برق کاسا یک‌هزار از منطقه «دتکا» در شمال قرغزستان آغاز و با عبور از تاجکستان از مسیر افغانستان به پیشاور پاکستان می‌رسد. این مسیر 1250 کیلومتر طول دارد و شش‌صد کیلومتر آن از داخل افغانستان می‌گذرد.

این پروژه دارای دو استیشن تغییر دهنده برق از «ای سی» به «دی سی» و برعکس آن در مناطق سنگتوده تاجکستان، نوشیره پاکستان و یک ترانسفرمر در افغانستان خواهد بود. دولت افغانستان انتظار دارد با اجرای این پروژه سالانه چهل و پنج میلیون دالر حق ترانزیت بدست آورد.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، روز چهارشنبه به منظور شرکت در مراسم آغاز به کار ساختمانی پروژه «کاسا یک‌هزار» به دوشنبه تاجکستان رفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала