مناقشه قره باغ توسعه میابد

عضو شوید
ممکن مذاکرات بین روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان به تاریخ 16 می در وین آغاز شود.

به گفته ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، کشورهای عضو گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در حل و فصل مناقشه ناگورنی قره باغ نیز مشارکت خواهند داشت. کارشناسان معتقدند که تاین نشست بسیار ضروری است و می تواند به کاهش تنش ها بین باکو و ایروان بینجامد. مناقشه قره باغ در امتداد مرزهای آذربایجان و ارمنستان گسترده شده و جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان را هم در برگرفته است.

وزارت دفاع آذربایجان روز پنج شنبه نیروهای مسلح ارمنستان را متهم انداخت در نخجوان کرده و اعلام کرد که یوسف گلوزاده سرباز آذربایجانی در این حادثه مجروح شده است. به گفته وزارت دفاع آذربایجان، نیروهای مسلح در پاسخ به این اقدام طرف مقابل را وادار به آتش بس کردند. آذربایجان متعقد است که این اقدام توسط ارمنستان صورت گرفته است.

ایروان این اتهام را قبول ندارد و میگوید که اوایل ماه می از جامعه بین الملل درخواست کرده تا به استقرار تجهیزات نظامی آذربایجان در مرزهای ناگورنی قره باغ و ارمنستان واکنش نشان بدهند. روز 6 می کاریون ناآپتیان رئیس کمیسیون امور دفاعی، امنیت ملی و امور داخلی مجلس ارمنستان راجع به استقرار تجهیزات سنگین  و آمادگی دایمی نیروهای ارمنستان برای مقابله با حملات احتمالی سخن گفت.

در خط درگیری های دو طرف در منطقه جمهوری غیررسمی ناگورنی قره باغ شرایط همچنان متشنج است. با این حال اوضاع همچون اویل اپریل بحرانی نیست، اما رژیم آتش بس پیوسته نقض می شود. طرفین یکدیگر را به نقض آشتی متهم کرده و پیوسته خبر از تیراندازی و مجروحین و حتی قربانیان این تیراندازی ها را ارسال می کنند. جناح ارمنی علاوه بر گزارشات تیراندازی از سوی آذربایجان، به حملات گاه و بیگاه آذری ها به روستایی سرحدی دو کشور اشاره می کند.

با احتساب تنش های موجود، روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری راجع به دیدار طرفین درگیری در سطح عالی اظهار کردند که این دیدار باید هر چه سریعتر صورت بگیرد. کاریون ناآپتیان می گوید: «زمان دیدار روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان فرارسیده است… به دلیل درگیری های اخیر بین نیروهای نظامی دو کشور، باید هر چه سریعتر این دیدار و گفتگو انجام بگیرد. وزرای خارجه ما آماده هستند تا این دیدار را طی هفته آینده در وین سازماندهی کنند. موضوعات اصلی آنها تقویت رژیم آتش بس و دستیابی به صلح و سازگاری است تا شرایط را برای از سرگیری مذاکرات حل و فصل جامع موضوعات اصلی آماده کنیم. ما تائید می کنیم که حل و فصل اختلافات از طریق نظامی امکان پذیر نیست».

دیمیتری پسکوف سکرتر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه پیام دیدار علییف و سارگسیان روسای جمهور دو کشور را مثبت ارزیابی کرده گفت: «مسکو از هر اقدام که به حل مناقشه قره باغ کمک کند، استقبال خواهد کرد. هدف از این دیدار، باید پائین آوردن سطح تنش ها در مناقشه منطقه و بازگشت به گفتگو به منظور جستجوی گزینه هایی برای حل و فصل سیاسی مساله باشد». پسکوف در حین حال تاکید کرد که هنوز اطلاعات بیشتری راجع به دیدار دو رئیس جمهور در دست ندارد.

احتمال انجام مذاکرات بین علییف و سارگسیان را در ایروان تکذیب نکرده اند. با این حال ابهامی در گفته ها وجود دارد. ولادیمیر آکوپیان سکرتر مطبوعاتی رئیس جمهور ارمنستان می گوید که احتمال دیدار رئیس جمهور ارمنستان با همتای آذری وی در زمان مقتضی اعلام خواهد شد». باکو نیز پیام مشابهی را منتشر کرده است.

احتیاط دو رئیس جمهور در انتشار خبر دیدار و مذاکره احتمالابه دلیل پیچیدگی اوضاع و اظهارات اخیر دو رئیس جمهور برای خودداری از مذاکرات بی اساس است که چندین مرتبه هر دو طرف مطرح کرده بودند. هنوز مشخص نیست که می توان انتظار دستیابی به نتایج مشخص را داشت یا خیر. موضع باکو و ایروان همچون گذشته در بحث موقعیت ناگورنی قره باغ در مقابل هم قرار می گیرد. آذربایجان حل و فصل مناقشه را در برقراری مجدد یکپارچگی منطقه یعنی بازگرداندن ناگورنی می بیند، اما ارمنستان تمامیت ارضی و حاکمیت ناگورنی را به رسمیت می شناسد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала