امروز مصادف است با روز جهانی موزیم ها

© AP PhotoПослеожоговая маска выжившего в результате теракта 11 сентября на экспозиции в Национальном мемориальном музее 11 сентября
Послеожоговая маска выжившего в результате теракта 11 сентября на экспозиции в Национальном мемориальном музее 11 сентября - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از ویژگی‌های مهم موزیم ملی افغانستان

39سال پیش در چنین روزی، هجدهم می سال 1977 میلادی براساس قطعنامه دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین المللی موزیم ها، این روز به عنوان "روز جهانی موزیم" نامیده شد. از اهداف مهم این مجمع، گسترش موزیم ها در سراسر جهان، همکاری همه جانبه موزیم ها در جهت رسیدن به اهداف فرهنگی، جلوگیری از نابودی فرهنگ بومی و ایجاد مانع در برابر فرهنگ های بیگانه است. شایان ذکر است که هدف از تشکیل مکانی به نام موزه، نگهداری آثار گذشتگان و انتقال آنها به نسل های آینده است.
بزرگترین موزیم در افغانستان موزیم مصطفی افغانستان که مجموعه‌ ای از گنجینهٔ آثار تاریخی و میراث فرهنگیِ این کشور است می باشد. این موزیم شامل دو طبقه در منطقهٔ دارالامان، در جنوب‌غربی شهر تاریخی کابل قرار دارد.
پیش از جنگ‌های داخلی موزیم ملی افغانستان یکی از غنی‌ترین موزیم‌های منطقه بود. این موزیم تا سال ۱۹۹۲ نزدیک به صدهزار آثار باستانی کشور و مجموعهٔ مشهور ۳۵۰۰۰ سکه را در خود جای داده بود و یکی از جاذبه‌های توریستی مهم افغانستان به حساب می‌آمد. این مجموعه‌ها شامل ادوار مختلف — که از جمله میتوان آثار طلا تپه که توسط گروهی از باستان‌شناسان افغانستان و روس تحت سرپرستی باستان‌شناس معروف روس ویکتور ایوانویچ سیریانیدی کشف شد نام برد.
از ویژگی‌های مهم موزیم ملی افغانستان این بود که تمام آثار به نمایش گذاشته شده در آن از داخل خود این کشور کشف شده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала