ترکیه یکبار دیگر قصد سقوط دادن طیاره روسیه داشت

© AP Photo / Haberturk TVحادثه سقوطدادن طیاره سو - 24 روسیه توسط ترکیه
حادثه سقوطدادن طیاره سو - 24 روسیه توسط ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شمیل تیار نماینده پارلمان ترکیه از حزب عدالت و انکشاف اعلام داشته که اعلامیه او راجع به آرزوی سقوط دادن یک طیاره دیگر روسیه، شوخی بود. او در این باره در میکروبلوگ خود در Twitter نوشته است.

میخواهیم یاداوری نمائیم، تیار بعد از پیروزی باسکتبالیستان کلوپ مرکزی اردوی روسیه بر تیم «فنیرباغچی» در «یک چهارم فاینل» در Twitter نوشته بود:"دلم میخواهد یک طیاره دیگر روسیه را سقوط دهیم!"
این نوشته باعث موج خشم در رسانه های ترکی و روسیه گردید. بسیاری ها بیانات نماینده پارلمان ترکیه را شدیداً محکوم نمودند، دیگران یاداوری کردند که بعد از آن که نیروی هوایی ترکیه طیاره بمبارد سو — 24 روسیه را سقوط داد، روسیه تحریمات اقتصادی وضع کرد که ضربه جدی بر اقتصاد ترکیه وارد نمود.
تیار با عجله خواست خود را تبرئه کند و اعلام داشت که بیانات او در اصل فقط شوخی بود، نه بیش از آن.
او نوشت:"به صفت انسان، معتقد به این که سقوط دادن طیاره روسیه ضرور نبود، من چرا انجام دادن عین اشتباه را پیشنهاد میکردم؟ اگر سطح جروبحث چنین است، پس من نوت اضافه میکنم:«این شوخی بود».
در عین حال اطلاعیه تیار را 11 هزار نفر پسندیده اند و در حدود 9 هزار کاربران آن را در تویت صفحه خود در میکرو بلوگ اضافه کرده اند.
تیورکر ایرتیوک آمر اسبق مکتب بحری — نظامی ترکیه، ادمیرال متقاعد در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» اعلامیه نماینده پارلمان از حزب عدالت و انکشاف را مورد انتقاد شدید قرار داد و آن را «غیرمسوولانه» خواند.
ادمیرال متقاعد تیورکر ایرتیوک گفت:"این گونه اعلامیه ها از جانب نماینده پارلمان، حتی به شکل شوخی، غیرقابل قبول می باشند. میگویند که در هر شوخی شمه از حقیقت وجود دارد. این اعلامیه با روحیه کلی سیاست مطابقت دارد که حزب حاکم پیش می برد. نماینده که به خود احترام قایل باشد و شهروند مسوول هیچگاهی به خود اجازه چنین اظهارت نخواهد داد. روسیه همسایه ماست، ما را روابط نزدیک تاریخی با هم مربوط می سازند. در شرایط کنونی بعد از پیروزی تیم باسکتبال روسیه باید گفته میشد که ما به نوبه خود باید هرآنچه ممکن باشد برای راه اندازی هرچه عاجل مناسبات انجام دهیم که بعد از حادثه سقوط طیاره برهم خورده است و چنین مسابقات مشترک باید به این هدف خدمت کنند. بجای این چنین اظهارات بیجا صورت گرفته است. جای خجالت است. در اینجا نمی توان چیزی دیگر افزود".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала