ماموریت ناتو در افغانستان ادامه می‌یابد

© Photo / Wikipedia/CRNAGORAMNE ماموریت ناتو در افغانستان ادامه می‌یابد
ماموریت ناتو در افغانستان ادامه می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در نشست دو روزه خود در بروکسل، اعلام کرده که به ماموریت «حمایت قاطع» پس از سال 2016 در افغانستان ادامه می‌دهند.

همچنین در این نشست که در روزهای پنجشنبه و جمعه با حضور مقام‌هایی از دولت افغانستان در بروکسل برگزار شد، وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو به ادامه کمک‌های مالی‌ شان به نیروهای امنیتی افغانستان نیز اعلام داشته‌اند.

نیروهای ناتو پس از پایان دادن به ماموریت جنگی شان در سال 2014 در افغانستان، ماموریت جدید آموزشی و مشورتی را تحت نام ماموریت «حمایت قاطع» را آغاز کردند. قرار بود ماموریت حمایت قاطع تا اخیر سال 2016 میلادی به پایان برسد اما وزرای خارجه ناتو در نشست بروکسل به ادامه این ماموریت پس از سال 2016 تاکید کرده‌اند.

وزارت امور خارجه افغانستان در اعلامیه‌ای می‌گوید که در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل، روی ادامه ماموریت حمایت قاطع، ادامه حمایت مالی ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2020 میلادی و همچنین مشارکت سیاسی و همکاری‌های درازمدت ناتو با افغانستان توافق شده است.

وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در مورد میزان کمک‌های مالی شان از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2020 رقم مشخصی ارایه نکرده، اما قرار است این رقم در نشست سران کشورهای عضو ناتو در ماه جولای امسال در وارسا مشخص شود.

صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان که در نشست بروکسل حضور داشت، پس از پایان این نشست دو روزه در یک کنفرانس خبری، از تعهد جدید ناتو برای ادامه ماموریت حمایت قاطع و کمک‌های مالی شان به نیروهای امنیتی افغانستان ابراز قدردانی کرد. آقای ربانی گفت: «امروز من به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان، از تعهد کشورهای عضو و شریک ناتو، برای حمایت مالی شان از نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ابراز سپاس می‌دارم.» وی همچنین افزود: «این تعهد صریح برای حمایت چندین ساله نه تنها مردم افغانستان را از همکاری مبرمی که برای حفظ دست‌آوردهای ۱۵ ساله شان در سال‌های آینده نیاز دارند اطمینان می‌دهد، بلکه پیام واضح و قوی مبارزه را در برابر گروه‌های تروریستی و حامیان شان که افغانستان را بی‌ثبات ساخته و صلح جهانی را تهدید می‌کنند، در بر دارد.»

پس از افزایش تهدیدهای امنیتی در افغانستان، نگاه سازمان ناتو نسبت به کاهش نیروهای نظامی و کمک‌های مالی به این کشور تغییر کرد و قرار است در نشست سران این سازمان در وارسا مبلغ جدیدی برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2020 اعلام شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала