صدراعظم نو ترکیه به برقراری دیکتاتوری ایردوغان مساعدت میکند

© AP Photo / Eckehard Schulzبینالی ییلدیریم
بینالی ییلدیریم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گمان نمی رود که مناسبات بین مسکو و انقره با تقرر صدراعظم نو ترکیه تغییر کند.

این نظر را ولادیمیر جباروف معاون کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه در مصاحبه با روزنامه «ایزویستیا»، طی تبصره بر تقرر بینالی ییلدیریم در مقام ریاست حزب حاکم عدالت و انکشاف اظهار داشته است.
بعد از تقرر به صفت رهبر حزب حاکم عدالت و انکشاف انتظار میرود که ییلدیریم صدراعظم نو کشور خواهد شد و اخمیت داوداوغلو را در این مقام تعویض خواهد کرد.
سناتور گفت:"در لحظه کنونی هیچ چیز بصورت قابل ملاحظه تغییر نخواهد کرد. ایردوغان در کشور اصلاحات را به هدف مبدل ساختن نظام ترکیه به ریاست جمهوری به جای پارلمانی انجام میدهد. باید گفت که با این کار صدراعظم اسبق اخمیت داوداوغلو مخالفت میکرد. چون بینالی ییلدیریم شخص نزدیک به رئیس جمهور فعلی شمرده میشود، پس او طبق قواعد معین بازی خواهد کرد. برعلاوه این، شخص ایردوغان به حد کافی در حرافی ضد روسیه خود پیش رفته است. او از عذرخواهی به خاطر طیاره سقوط داده شده روسیه امتناع ورزید، چون از بی اعتبارشدن خود هراس دارد و عملاً پل ها را در عقب خود به آتش کشیده است. به این ترتیب، هیچگونه تغییر در مناسبات روسیه و ترکیه بوجود نخواهند آمد".
در ترکیه در کنگره اضطراری حزب حاکم عدالت و انکشاف در تاریخ 22 می انتخابات رهبر جدید برگزار شد. بینالی ییلدیریم که تا این اواخر در مقام وزارت ترانسپورت، کشتی رانی و مواصلات ایفای وظیفه میکرد، به صفت رهبر حزب انتخاب شد. پیشتر، در تاریخ 19 می، نامزدی او در نتیجه جلسه کمیته مرکزی اجرائیه حزب عدالت و انکشاف پیشنهاد شده بود. طوریکه انتظار میرود، ییلدیریم صدراعظم کشور خواهد شد، چون، مطابق قوانین ترکیه، این مقام را فقط رهبر حزب اکثریت پارلمانی احراز کرده میتواند.
ییلدیریم در مقام رهبری حزب اخمیت داوداوغلو را تعویض کرد که از نامزدی خود برای این مقام امتناع ورزید. طوریکه ناظران اشاره میکنند، چنین انکشاف اوضاع نتیجه اختلافات بین داوداوغلو و رئیس جمهور رجب طیب ایردوغان که نسبتاً زیاد تجمع نموده بودند، شمرده میشود. به این ترتیب، ایردوغان مشی تحکیم قدرت خود را در پیش گرفته است. برای این کار در حال حاضر در ترکیه طرح قانون اساسی نو جریان دارد که مطابق آن نظام کنونی پارلمانی در ترکیه به نظامی ریاست جمهور مبدل خواهد گشت.
در عین حال، ایردوغان همین اکنون صلاحیت های صدراعظم را بر دوش گرفته یا سعی می ورزد او را در مسایل مختلف تعویض کند. منجمله، در جنوری سال 2015 او ریاست در جلسات حکومت را بر عهده گرفت. اگرچه قانون اساسی فعلی به رئیس جمهور چنین امکان فراهم می سازد، پیشبینی میشود که او در موارد خاص این کار را انجام داده میتواند. به این ترتیب، ایردوغان عظمت طلبی خود را در امر اداره کشور نشان داد. برعلاوه این، در ادراه ریاست جمهوری ارگان ایجاد شده که تا اندازه زیادی وظایف وزارت خانه های جداگانه را تکرار میکند. اختلافات بین رئیس جمهور و صدراعظم به ترکیب حکومت نیز مربوط میشدند. بعد از انتخابات پارلمانی که در تاریخ 1 نوامبر سال 2015 برگزار شدند، ایردوغان، برخلاف نظر صدراعظم وقت، داماد خود برات البیراق و بینالی ییلدیریم رئیس کنونی حزب عدالت و انکشاف را به کابینه آورد.
باید گفت که اخمیت داوداوغلو سیاستمدار به حد کافی برازنده بود که در بین مردم و همچنان در بین همکاران خود در حزب محبوبیت کسب نموده بود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала