واکنش طالبان به مناقشه مسیر انتقال برق «توتاپ» در افغانستان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنبش طالبان در واکنش به اعتراض ها علیه مسیر انتقال برق توتاپ، از اقوام افغانستان خواست تا خود را از هرگونه اختلاف های قومی و زبانی دور نگه دارند و مراقب توطئه های بیگانگان باشند. در این باره خبرگزاری ایرنا خبر داده است.

جنبش طالبان در پایگاه اطلاع رسانی رسمی خود با انتشار یادداشتی نوشته است که تمامی اقوام و قبایل به جای اینکه نیروی خود را در تضعیف یکدیگر به کار گیرند، برای خارج ساختن نیروهای خارجی از افغانستان تلاش کنند.
مسیر انتقال 500 مگاوات برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان موسوم به «توتاپ» موضوع مناقشه مردم ولایات مرکزی با شرکت توزیع برق «برشنا» است.
شرکت برشنا مسیر «سالنگ» در ولایت پروان را نسبت به ولایت «بامیان» اقتصادی تر اعلام کرده است، اما مردم ولایات مرکزی از جمله بامیان این تصمیم را قبول ندارند و می گویند در زمان دولت «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان در مورد اجرای طرح توتاپ از مسیر بامیان تصمیم گرفته بود.
هزاران تن از مردم کابل دیروز برای دومین بار در مصلی «شهید مزاری» مسجد باقرالعلوم در اعتراض به تغییر مسیر اجرای این طرح تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند و تعیین تکلیف مسیر توسط کمیسیون ویژه را که با فرمان «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان تشکیل شده بود، نیز رد کردند.
تظاهرکنندگان با انتشار قطعنامه ای گفته اند که به اعتراض های خود تا تحقق مسیر مورد نظر خود ادامه خواهند داد.
رئیس جمهوری افغانستان که اجرای طرح توتاپ را برای رسیدگی به اعتراض های مردم به حالت تعلیق درآورده بود هفته گذشته دستور از سرگیری اجرای این طرح را صادر کرده و گفته است که همزمان طرح دیگری برای تامین برق ولایت بامیان بزودی آغاز خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала