فرار ۱،۲ میلیون افغان از خشونت

© REUTERS / Srdjan ZivulovicБеженцы в пути, Брежице, Словения
Беженцы в пути, Брежице, Словения - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

سازمان عفو بین الملل در گزارشی تازه گفته که بیش از ۱،۲ میلیون افغان در سه سال گذشته به دلیل خشونت خانه های خود را ترک کرده اند. این سازمان از حکومت افغانستان و جامعه بین المللی خواستار رسیدگی به این بیجاشدگان شده است.
عفو بین الملل با نشر این گزارش در کابل گفت که همزمان با تشدید شورشگری ۱۵ ساله، شمار آوارگان داخلی نیز افزایش می یابد. این سازمان افزوده است که بسیاری از بیجاشدگان داخلی در وضعیت های مخوف به سر برده و برای نجات تقلا می کنند.
ملل متحد گفته است که تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۱۰۰۲ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند که عامل اکثر این تلفات شورشیان می باشند.
عفو بین الملل در گزارش خود از فرزانه، مادر هفت فرزند نقل قول کرده است که بعد از ترک خانه اش در ولایت پروان حدود یک دهه می شود در کمپ بیجاشدگان داخلی در کابل زندگی می کند. شوهرش چند سال قبل او را ترک کرد و او حالا تنها نان آور خانواده است. فرزانه گفته است: وقتی آدم نمی تواند برای فرزندان خود نان پیدا کند، بدتر از این است که هدف شلیک تفنگ قرار بگیرد

بیرق کوریای شمالی - اسپوتنیک افغانستان
دگروال استخبارات کوریای شمالی به کوریای جنوبی فرار نموده است

به گزارش سایت خبری شفقنا عفو بین الملل گفته است که حکومت افغانستان حتی در مناطقی که جامعه بین المللی نیز حضور دارد نتوانسته است به بیجاشدگان رسیدگی کند. به گفته این سازمان حقوق بشری، برنامه های آزمایشی برای رسیدگی به بیجاشدگان داخلی در ولایت های هرات، بلخ و ننگرهار متوقف شده است. اما حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین افغانستان ارقام ارائه شده توسط عفو بین الملل را رد کرد و افزود که شمار مجموعی بیجاشدگان داخلی نزدیک به یک میلیون تن می رسد. او افزود که بسیاری از این افراد نه تنها توسط جنگ بلکه به دلیل فجایع طبیعی مانند سیلاب و زلزله بی جا شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала