مدارک خشونت علیه 427 خبرنگار به نهادهای کفشی افغانستان فرستاده شد

عضو شوید
سپوتنیک،‌ کابل: نهادهای حامی حقوق خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان، اسناد و مدارک مربوط به خشونت علیه 427 خبرنگار را به نهادهای کشفی و قضایی این کشور فرستاده‌اند.

این اسناد و مدارک پس از بررسی‌های کمیته‌ای که در اخیر سال گذشته خورشیدی براساس فرمان رییس جمهور به منظور تحقیق روی موارد خشونت علیه خبرنگاران ایجاد شده بود، برای انجام تحقیقات بیشتر به نهادهای عدلی و قضایی فرستاده شده‌اند.

کمیته‌ بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران که پس از فرمان رییس جمهور ایجاد شد، 679 مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان از جمله 60 مورد قتل، 64 مورد جراحت، 222 مورد لت و کوب، 84 مورد بازداشت، 29 مورد اختطاف و 238 مورد اهانت و تهدید را مورد بررسی قرار داده و از جمله از 252 مورد آن بدلیل عدم دسترسی به عاملان آن صرف نظر کرده است. این کمیته گفته که 252 مورد خشونتی که طی سال‌های اخیر علیه خبرنگاران در افغانستان صورت گرفته است، عاملان اصلی‌شان اعضای مربوط به گروه‌های تروریستی اند.

نهادهای حامی حقوق خبرنگاران می‌گویند که موارد خشونت علیه خبرنگاران نیازمند بررسی‌های بیشتر توسط نهادهای امنیتی است.

مجیب خلوتگر رییس موسسه «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، امروز در یک کنفرانس خبری گفت: «بر اساس وع‌ه ای که رییس جمهور در دیدار هفته گذشته‌اش با خبرنگاران سپرده، انتظار داریم زمان‌بندی دقیق برای بررسی این دوسیه‌ها صورت گرفته و نتایج آن در زودترین فرصت ممکن به فدراسیون و از طریق آن به اطلاع عامه رسانیده شود.»

همچنین فهیم دشتی رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان نیز می‌گیود که برخورد دولت وحدت ملی با موارد خشونت علیه خبرنگاران، بهتر از حکومت قبلی است و خبرنگاران امیدوارند که پس از سال‌های طولانی دادخواهی برای رسیدگی به موارد خشونت و زمان به دادگاه کشانیدن عاملان این خشونت‌ها فرارسیده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала