وزارت صحت افغانستان: در هر شش ثانیه، یک نفر جان خود را از اثر استعمال تنباکو از دست می‌دهد

© Fotolia / Ivanmateevوزارت صحت افغانستان: در هر شش ثانیه، یک نفر جان خود را از اثر استعمال تنباکو از دست می‌دهد
وزارت صحت افغانستان: در هر شش ثانیه، یک نفر جان خود را از اثر استعمال تنباکو از دست می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت صحت عامه افغانستان، با گرامی‌داشت از روز جهانی منع استفاده از تنباکو، می‌گوید که در هر شش ثانیه یک نفر در جهان از اثر تنباکو جان خود را از دست می‌دهد.

این وزارت می‌گوید که براساس مطالعات سازمان صحی جهان، سالانه حدود شش میلیون نفر بدلیل استعمال تنباکو جان‌های خود را از دست می‌دهند. به گفته این وزارت،‌ بیشتر از پنج میلیون نفر بدلیل استفاده مستقیم تنباکو و حدود شش‌صد هزار نفر دیگر از اثر استفاده غیرمستقیم تنباکو جان می‌دهند.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌افزاید که بیشتر از ۸۰ درصد مصرف کنندگان تنباکو در کشور‌های دارای عاید کم و متوسط زندگی می‌کنند. به گفته این وزارت، در این کشورها مالیات ناچیزی از تولیدات و واردات تنباکو گرفته می‌شود و استفاده از آن ارزان و آسان است.

مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که در این کشور نیز مصرف‌کنندگان تنباکو روبه افزایش است.

ناجیه طارق معاون عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان، امروز در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی منع استفاده از تنباکو گفت: «در اکثر ولایات افغانستان به پیمانه وسیع از طرف جوانان و نوجوانان و حتی دختران قلیون استفاده می‌گردد در حالی‌که مطالعات اثرات چندین بار مخرب‌تر آن را نسبت به سگرت بالای صحت ثابت ساخته است. چون قلیون دارای چندین نوع هایدروکاربن دیگر می‌باشد و یک کش قلیون معادل ۱۰ سگرت ضرر تولید می‌کند.»

استعمال تنباکو باعث بروز بیماری‌های زیادی از جمله سرطان، فشار خون، امراض قلبی و تنفسی مزمن و شکر می‌شود و همچنین چربی خون را بالا می‌برد و وزن مصرف کنندگان را بیشتر می‌سازد.
وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که تنباکو حاوی چهار هزار ماده کیمیاوی است که از جمله ۲۵۰ نوع آن به اثبات رسیده و به صحت مضر است و ۵۰ نوع دیگر آن مولد سرطان می‌باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала