مفتی عربستان: منحرف کردن حج از مسیر صحیح آن، سیاستی جنایتکارانه است

© REUTERS / Ahmad MasoodМусульманские паломники во время ежегодного паломничества Хадж в Мекку
Мусульманские паломники во время ежегодного паломничества Хадж в Мекку - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عربستان بندهای منفی تحکم‌آمیز تازه‌ای به تفاهم‌نامه بین دو کشور افزوده

عبد العزیز بن عبدالله ال الشیخ مفتی اعظم عربستان عدم پذیرش شروط غیرمنطقی عربستان توسط ایران در حج امسال را محکوم کرد.

بر اساس گزارش روزنامه «الشرق‌الاوسط»، ال شیخ ادعا کرد: خداوند تعالی، ولایت حرمین شریفین را به دولت مبارک عربستان سعودی واگذار کرده است و دیگران باید تمام آنچه برای به جا آوردن آسانتر حج توسط این دولت مشخص می‌شود، اطاعت کنند.

ال شیخ این سخنان را در برنامه هفتگی ینابیع‌ الفتوی سرچشمه‌های فتوا که از رادیو «نداء الاسلام» مکه مکرمه پخش می‌شود، اعلام کرد.

وی در ادامه مدعی شد: منحرف کردن حج از مسیر صحیح آن، سیاستی جنایتکارانه است و این اقدام، تنش‌آفرینی را دنبال می‌کند؛ تمامی آیات بر این دلالت دارد که حج عبادتی خالص برای خداست نه برای سیاسی کردن و سوءاستفاده از آن برای منافع و طمع‌ورزی‌های شخصی.

Мусульмане во время праздника Курбан-Байрам в Саудовской Аравии - اسپوتنیک افغانستان
سیاسی ساختن حج


پس از مذاکرات بسیار میان سازمان حج ایران و عربستان در نهایت «سعید اوحدی» رئیس سازمان حج و زیارت ایران یکشنبه هفته جاری اعلام کرد عربستان بندهای منفی تحکم‌آمیز تازه‌ای به تفاهم‌نامه بین دو کشور افزوده و دولت ایران حاضر به امضای آنها نیست و حج امسال ملغی است.

به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای با هشت بند، دلایل تعطیلی حج امسال را اعلام کرد: شرکت باشکوه حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی ص، توجه جدی به تلاوت قرآن کریم و اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احدیت، عدم همکاری مسئولان سعودی تحت تأثیر مسائل سیاسی، عدم قبول صدور ویزا در داخل کشور، عدم امکان استفاده از هواپیمایی جمهوری اسلامی، تأمین امنیت و حفظ عزت و کرامت حجاج و بهره‌برداری سیاسی از حج و حرمین شریفین از موارد مورد اختلاف طرفین عنوان شده که به دلیل عدم توافق هیأت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و سعودی بر سر این موارد، حج امسال ملغی شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала