رییس جمهور افغانستان: حمله برخبرنگاران تلاش پنهان سازی جرایم طالبان است

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، در سفری به ولایت هلمند در جنوب این کشور،‌ قتل دو خبرنگار در یک حمله تروریستی در این ولایت را شدیدا محکوم کرده می‌گوید که این حمله تلاشی از سوی طالبان برای پنهان ساختن جرایم شان است.

دیوید گیلکی خبرنگار رادیو ملی امریکا و ذبیح‌الله تمنا همکار افغانش، روز گذشته در مسیر ولسوالی مارجه هلمند و شهر لشکرگاه به قتل رسیدند. برخی از منابع محلی گفته‌اند که این دو خبرنگار در نتیجه انفجار ماین جاسازی شده در کنار جاده به قتل رسیده، اما شماری از مقام‌های محلی هم گفته‌اند که آنان در نتیجه حمله مستقیم طالبان کشته شده‌اند.

رییس جمهور افغانستان با محکوم کردن این حمله می‌گوید: «طالبان به صورت بزدلانه بدون تفكيك به افراد ملكى منجمله خبرنگاران حمله نموده و بدين طريق قساوت خویش را بيشتر از پيش به نمايش گذاشتند. ذبيح‌الله تمنا و ديويد كه مصروف خدمت مقدس خبر رسانى بودند، نيز قربانى اين جنايت شدند. نام آنان ماندگار تاريخ خدمت به آزادى معلومات است و آنانيكه عامل اين جنايت اند، نفرين تاريخ خواهند ماند.»

اشرف‌غنی حمله بر غیرنظامیان را مخالف ارزش‌های اسلامی، انسانی و افغانی توصیف کرده می‌گوید که این حمله به هیچ صورتی قابل توجیه نیست.

در همین‌حال، دفتر «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، کشته شدن این دو خبرنگار را تکان‌دهنده توصیف کرده می‌گوید که این قتل‌ها نشان می‌دهد که افغانستان برای خبرنگاران مصوون نیست.

به گفته دفتر «نی» از سال ٢٠٠١ به اين سو بيش از ٦٠ خبرنگار در افغانستان جان‌های شان را از دست داده‌اند و اکثریت این خبرنگاران در حملات تروريستي و گاهي هم به صورت مستقيم توسط طالبان به قتل رسيده‌اند. این نهاد حامی حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها، سال 2016 میلادی را خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان عنوان کرده می‌افزاید که از آغاز این سال تاکنون ده خبرنگار و کارمند رسانه‌یی کشته و تعدادی هم زخمی شده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала