رئیس جمهور افغانستان طالبان را بزدل نامید

© Zuhal SarhadAshraf Ghani اشرف غنی Ашраф Гани
Ashraf Ghani اشرف غنی Ашраф Гани - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

محمد اشرف غنی رئیس جمهور، حمله اى را که در آن ذبیح الله تمنا خبرنگار افغان و دیوید گیلکی عکاس رادیو ملی امریکا کشته شدند، شدیداً محکوم کرد.
مقام‌ها می‌گویند که اين دو تن، بعد از ظهر روز گذشته در يک حملۀ مخالفين مسلح دولت، در ولسوالى مارجۀ ولايت هلمند کشته شده اند.
ريیس جمهور غنى در مورد اين حمله گفته است: "طالبان به صورت بزدلانه بدون تفكيك، به افراد ملكى منجمله خبرنگاران حمله نموده و بدين طريق، قساوت خویش را بيشتر از پيش به نمايش گذاشتند. ذبيح الله تمنا و ديويد كه مصروف خدمت مقدس خبررسانى بودند، نيز قربانى اين جنايت شدند. نام آنان ماندگار تاريخ خدمت به آزادى معلومات است و آنانى كه عامل اين جنايت اند، نفرين تاريخ خواهند ماند."
دفتر سخنگوى رييس جمهور، با نشر خبرنامه اى به نقل از رييس جمهور نوشته است که حمله بر اهداف و افراد غیرنظامی، در مخالفت کامل با ارزش های اسلامی، انسانی و افغانی و در مغایرت با قوانين بين المللى قرار دارد که به هیچ صورت قابل توجیه نیست.
ريیس جمهور، آزادى بيان را دستاورد با ارزش مردم افغانستان خوانده و گفته است که دولت افغانستان؛ به خاطر حاکمیت قانون، حفظ ارزش های دموکراتیک و اسلامی، در چوکات قانون اساسی افغانستان، تمام تلاش خویش را به خرج خواهد داد تا اين دستاورد حفظ شود.
وى با اشاره به کشته شدن دو خبرنگار در هلمند افزوده است هیچگاه اجازه نخواهد داد که آزادی بیان، با این چنین حملات «بزدلانه» محدود گردد.

Фотожурналист - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن دو خبرنگار در هلمند

رییس جمهور غنى همچنان به نهادهای امنیتی دستور داده است تا در تامین امنیت خبرنگاران، رسانه ها و دست اندرکاران رسانه یی، از هیچ تلاشی دریغ نورزند.
منبع نوشته است رييس جمهور، درحاليكه امروز با مردم، نيروهاى امنيتى و زخميان قواى امنيتى هلمند در اين ولايت ديدار مى كرد، مراتب تسلیت و همدردی خویش را به خانواده های قربانیان این حادثه، ابراز نمود.
رييس جمهور غنى، پيش از چاشت امروز به هلمند رفته است.
به گزارش پژواک طالبان مسلح، در مورد کشته شدن ذبیح الله تمنا و دیوید گیلکی چيزى نگفته اند؛ اما می‌گویند که ديروز در مارجه نيروهاى دولتى را مورد حمله قرار داده اند، که در آن چهار موتر زرهى اين نيروها تخريب و ٩ تن ديگر شان کشته و زخمى شده اند.
همچنان کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان، حمله بر دو خبرنگار یادشده را تقبیح و کشتن این دو تن را ضایع بزرگ به جامعه خبرنگاری و آزادی بیان دانسته است.
این کمیته از خبرنگاران خواسته است که مصوونیت جانی شان را بیش از هر چیز دیگری در نظر داشته باشند و هیچ گزارشی را مقدم تر از سلامت جانی شان ندانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала