حمایت مکسیکو از هند

© Sputnik / Антон Денисов /  مراجعه به بانک تصاویر Arrival of the Prime Minister of the Republic of India, N. Modi to Moscow
Arrival of the Prime Minister of the Republic of India, N. Modi to Moscow - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

رییس جمهوری مکسیکو اعلام کرد که از تلاش های هند برای پیوستن به گروه تامین کنندگان مواد هسته ای جهان (ان اس جی) حمایت می کند.
'انریک پنا نیتو' رییس جمهوری مکسیکو عصر چهارشنبه در دیدار با نارندرا مودی، نخست وزیر هند در این شهر گفت که این کشور به عنوان عضوی از گروه 48 عضوی ان اس جی به حمایت مثبت و سازنده خود از هند که همواره به تعهدات هسته ای خود در پیمان منع گسترش سلاح اهی هسته ای (ان پی تی) پایبند بود ادامه می دهد.
مودی که دیروز بعد از سخنرانی در کنگره آن کشور از واشنگتن عازم مکسیکو شد بالاترین مقام هندی است که بعد از 30 سال از مکسیکو دیدن می کند، روز سه شنبه در دیدار با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، حمایت وی را نیز برای حمایت از هند برای پیوستن به ان اس جی جلب کرده بود.
ان اس جی که بر تجارت محصولات هسته ای از جمله بمب اتمی نظارت دارد قرار است امروز در وین در باره پذیرفتن اعضای جدید از جمله هند به این گروه تصمیم گیری کند.
گروه تامین کنندگان مواد هسته ای در سال ۱۹۷۴ و بعد از نخستن آزمایش هسته ای هند ایجاد شد، به همین دلیل چین و پاکستان به عنون دو همسایه هند از رقبا و مخالفان پیوستن هند به ان اس جی هستند.

انفجار هسته ای زیرزمینی چگونه رخ می دهد؟ - اسپوتنیک افغانستان
کلوپ ویدیو
انفجار هسته ای زیرزمینی چگونه رخ می دهد؟

به گزارش ایرنا هدف از تشکیل این گروه که هم اکنون ۴۸ کشور جهان عضو آن هستند، تامین مواد هسته ای مورد نیاز کشورها با اهداف صلح آمیز است.
اگر چه تمام ۴۸ کشور عضو این گروه از امضا کنندگان پیمان ان.پی.تی هستند، اما هند که ازمدت ها پیش متقاضی پیوستن به این گروه است، گفته است که عضویت در گروه تامین کنندگان مواد هسته ای، مستلزم عضویت در ان.پی.تی نیست.
پاکستان و هند هیچ یک پیمان ان.پی.تی را امضا نکرده اند.
با این وجود پاکستان نیز اول جوزا رسما خواستار پیوستن به ان اس جی شد.
هند پیش از پاکستان به دنبال عضویت در این گروه بین المللی بوده است و برخی ناظران معتقدند که اقدام پاکستان مبنی بر درخواست رسمی برای عضو در گروه یاد شده، صرفا مانع تراشی در برابر مسیر ملحق شدن احتمالی هند به این گروه است زیرا آمریکا تا حدودی با پیوستن هند به این گروه موافق است اما چین ملاحظاتی در این زمینه دارد.
پاکستان یکی از قدرت های هسته ای جهان به شمار می رود و گزارش های مختلف حاکی است که این کشور حدود ۱۲۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала