نگرانی شدید «اکسین» از بن‌بست اصلاحات انتخاباتی در افغانستان

© Flickr / ResoluteSupportMediaنگرانی شدید «اکسین» از بن‌بست اصلاحات انتخاباتی در افغانستان
نگرانی شدید «اکسین» از بن‌بست اصلاحات انتخاباتی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: شبکه نهادهای جامعه مدنی افغانستان برای انتخابات موسوم به «اکسین»، از بن‌بست ایجاد شده در روند اصلاحات انتخاباتی در این کشور شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

این شبکه می‌گوید که تاخیر در انجام اصلاحات انتخاباتی،‌ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را در جریان سال جاری ناممکن ساخته و اعتماد مردم به روند دموکراسی را شدیدا خدشه‌دار ساخته است.

شبکه اکسین تاکید کرده که تاخیر در انجام اصلاحات انتخاباتی می‌تواند برای نظام فعلی پیامدهای منفی زیادی داشته باشد. به گفته این شبکه،‌ بدون انجام اصلاحات انتخاباتی پارلمان افغانستان مشروعیت خود را بیشتر از دست می‌دهد و همچنین اعتماد مردم نسبت به حکومت در قبال اجرای تعهداتش با سوال‌های بیشتری مواجه می‌شود.

شبکه نهادهای جامعه مدنی برای انتخابات در اعلامیه‌ای می‌گوید: «اکسین همچنان به این باور است که اتخاذ آمادگی‌ها و ایجاد کمیته‌های امنیتی و مالی توسط حکومت نمی‌تواند یک اقدام واقع‌بینانه برای تدویر انتخابات آزاد ومنصفانه تلقی گردد؛ تا زمانی‌که یک نهاد انتخاباتی مستقل و با اعتبار ملی پلان عملیاتی انتخابات را بطور مستقلانه تهیه و در روشنایی آن ادارات دولتی نقش حمایوی شان را اجرا نمایند.»

روند انجام اصلاحات انتخاباتی پس از رد فرمان اولی رییس جمهور در مورد قوانین و نهادهای مربوط به انتخابات توسط مجلس نمایندگان، با بن‌بست مواجه شد. اشرف‌غنی پس از رد فرمان اولی‌اش توسط مجلس نمایندگان،‌ فرمان دوم را برای اصلاح ساختارهای انتخاباتی صادر کرده و این فرمان نزدیک به یک و نیم ماه قبل برای تایید به مجلس نمایندگان فرستاده شده است. مجلس نمایندگان نیز تاهنوز در مورد رد یا تایید این فرمان تصمیم نگرفته است.

نگرانی‌ها در مورد اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات پیش‌رو در حالی بیان می‌شود که سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان گفت که حکومت افغانستان مصمم است تا انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را در جریان امسال برگزار کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала