امروز مصادف است به روز تولد نامورترين امپراتور روسيه

پتر کبیر
پتر کبیر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دختر 19 ساله سویدنی اکاترینا را به اسارت گرفتند ٬و پتر وی را نزد خود نگاه داشت

پتر كبير امپراتور معروف روسيه در چنین روزی 9 جون 1672م در مسكو به دنيا آمد. با مرگ پدر، خواهر پتر، سوفیا، زمام امور را به دست گرفت اما تعدادی از اشراف و روحانيون با وي مخالفت ورزيدند و پتر را در 12 سالگی به تزاری روس برگزيدند.
در سال 1718 پتر یکم با فرمان خود رفورم را اعلان نمود که به اساس آن اولین بار در زندگی روس فورم جدید معاشرت بین اتباع رایج گردید ٬هدف این ریفورم نه تنها عرصه سیاسی و اجتماعی کشور را ٬ بلکه عرصه های اقتصادی ٬هنری و کلتوری رانیز در برگرفت. پتریکم از نقاشان خارجی دعوت نمود و همزمان جوانان با استعداد خود را به خارج برای آموزش هنر نقاشی اعزام نمود و ایشان با خود تجارب جدید ی هنری اروپا را با برګشت از تحصیلات آوردند. بزرگترین شهکاری قرن هژده٬ معماری سنگی شهر سانکت پتر بورگ بود٬ که در کار اعمار این شهر مهند سان خارجی و معماران روسیه٬ که ازاین تجارب در غرب مستفید شده بودند ٬ سهم گرفتند و به اساس پلان و کار عملی پتر کبیر بنا یافت.

Russian Pacific Fleet warships during a naval parade in the Peter the Great Bay marking the wrap-up of the Joint Sea 2015 II Russian-Chinese naval drill - اسپوتنیک افغانستان
رفورم های پتر کبیر

جالب است که در سال 1703 عساکر روس در جنگ با سویدن دختر 19 ساله سویدنی اکاترینا را به اسارت گرفتند ٬و پتر وی را نزد خود نګاه داشت وبعدآ با وی عروسی نمود. ایکاترینا یگانه کسی بود که پتریکم را می توانست آرامش بدهد و به تکالیف عصبی که امپراتور دچار بود٬ تسکین دهد. با بسیار مهربانی می توانست قهر و غضب وی را خاموش بسازد،در سال 1724 پتراکاترینا را به حیث ملکه روس تاج گذاری نمود ٬ وی 11 اولاد بدنیا آورد که صرف دو دختر از ایشان زنده باقی ماند٬ الیزابت دختر اخیرش بعدآ تاج امپراتوری را به سر نمود. بعد ازمرگ پیتر کبیر در سال 1725 اکاترینا با پشتی بانی گارد آمپراتوری به تخت سلطنت نشست ٬اما دو سال بعد وفات نمود ٬ بعدازمرګ وی نواسه پتر٬ پتر الکسیویچ نام داشت تاج سلطنت را به سر ګذاشت. آرزوی مادر کالانش یعنی خانم اول پتر که تا به آن وقت درتبعید بسرمیبرد٬ برآورده شد.
پتر كبير سرانجام در 8 فبروری 1725م در 53 سالگی درگذشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала