افزایش شمار ماموران پولیس زن، اولویت‌ کاری وزارت داخله

© Flickr / NATO Training Mission-Afghanistanافزایش شمار ماموران پولیس زن، اولویت‌ کاری وزارت داخله
افزایش شمار ماموران پولیس زن، اولویت‌ کاری وزارت داخله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولان وزارت امور داخله داخله افغانستان می‌گویند که این وزارت در نظر دارد تا شمار ماموران پولیس زن را در جریان امسال به پنج هزار و تا اخیر سال آینده به ده هزار تن برساند.

طرح تاسیس یک واحد ویژه بنام «جندر» در چوکات وزارت امور داخله به منظور جلب و جذب زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس ملی افغانستان، هشت سال پیش ریخته شد و در ابتدا چهل و یک پست به منظور آغاز به کار زنان و دختران در جمع ماموران پولیس مرد در نظر گرفته شده بود. اما، اکنون وزارت امور داخله در نظر دارد تا رقم حضور زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس ملی را تا اخیر سال آینده به ده هزار تن برساند.

بخش جندر در چوکات وزارت امور داخله در سال 1387 خورشیدی، ابتدا به منظور حمایت از تساوی جنسیتی در صفوف نیروهای پولیس ملی، کاهش خشونت‌ها علیه زنان و جلوگیری از تخطی‌های حقوق بشری آغاز به فعالیت کرد، اما با گذشت زمان مسوولیت‌های ماموران پولیس زن گسترش یافت و اکنون این نیروی تازه تاسیس که رقم شان به در حال حاضر به 2875 تن می‌رسد، در تمام عملیات‌ها از جمله مبارزه با گروه‌های تروریستی نقش دارد.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله، می‌گوید که افزایش تعداد ماموران پولیس زن، در اولویت کاری این وزارت قرار دارد. آقای دانش افزود که اکنون نیروهای پولیس زن در تمام عملیات‌های امنیتی نقش دارند. وی گفت: «ما بدون پولیس زن نمی‌توانیم هیچ‌گاهی برنامه‌های خود را که تنفیذ قانون است، اجرا بکنیم. هرجایی که بازرسی صورت می‌گیرد ما نیازمند حضور پولیس زن هستیم، در تمام‌ پاسگاه‌ها و عملیات‌ها در روز و شب، در قطعات خاص و قطعات مبارزه با مواد مخدر نقش اساسی را بازی می‌کنند و در پهلوی آن در ادارات کشفی و استخباراتی و ادارات جرمی که در آنجا نقش خانم‌ها نیاز است، ضرورت شان احساس می‌شود. به همین اساس امروز تلاش ما این است که این رقم را بالا ببریم تا این‌که مشکلات ما که در تعدادی از ولایات هنوزهم باقی است، حل شود.»

معاون سخنگوی وزارت امور داخله افزود که نیروهای پولیس زن در کنار نیروهای مرد در تمام عملیات‌های نظامی شرکت داشته اما بیشتر در بازرسی خانه‌ها در میان زنان نقش ایفا می‌کنند.
جلب و جذب زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس ملی، بدلیل سنتی بودن جامعه افغانستان دشواری‌های خود را نیز داشته است. آن طوری‌که نجیب دانش می‌گوید که شماری از خانواده‌ها حاضر نیستند تا زنان و دختران شان در صفوف نیروهای امنیتی فعالیت کنند. به گفته آقای دانش، وزارت امور داخله از طریق برنامه‌های آگاهی‌دهی تلاش کرده تا خانواده‌ها را برای کار زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس ملی افغانستان تشویق کند. آقای دانش می‌گوید که فرصت‌های ویژه‌ای به منظور جلب و جذب زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس در نظر گرفته شده است. او گفت که زنان و دخترانی که در صفوف نیروهای پولیس می‌پیوندند، ابتدا تحت شرایط ویژه خاص در داخل افغانستان و ترکیه تحت آموزش قرار می‌گیرند. به گفته نجیب دانش، در جریان تحصیل برخلاف ماموران پولیس مرد، به زنان و دختران کمک نقدی نیز صورت می‌گیرد.

کار کردن برای زنان در افغانستان در بیرون از خانه امر جدیدی است و در زمان حاکمیت گروه طالبان در این کشور، هیچ زنی حق کار و تحصیل در بیرون از خانه را نداشت. اما با حاکمیت نظام جدید در افغانستان پس از سقوط رژیم سیاه و استبدادی طالبان، شرایط برای کار و تحصیل زنان و دختران در بیرون از خانه مساعدتر شد و هم اکنون ده‌ها هزار زن و دختر در بیرون از خانه کار و تحصیل می‌کنند. اما، این شرایط برای زنان در ولایت‌ها متفاوت‌ است.

نجیب دانش می‌گوید که وزارت امور داخله تاکنون تلاش کرده تا زنان و دخترانی را که به صفوف نیروهای پولیس پیوسته‌اند، در ولایت‌های خود شان وظیفه دهد. به گفته آقای دانش،‌ این اقدام کمک می‌کند تا زنان و دختران در نزدیکی خانواده‌های خود مصوون‌تر بمانند.

پیش از عیدی حکیمی از مسوولان بخش تساوی جنسیتی وزارت امور داخله گفته بود که این وزارت کمپاین وسیعی را به منظور جلب و جذب زنان و دختران در لیسه‌های دخترانه شهر کابل آغاز کرده است. به گفته آقای حکیمی، قرار است این کمپاین در دیگر ولایات نیز گسترش یابد.

عیدی حکیمی که روز پنجشنبه، 9 جون، در یک کنفرانس خبری مشترک با شماری از فعالان جامعه مدنی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که شرایط جلب و جذب زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس نسبت به مردان آسان‌تر است. او گفت که شرط اصلی برای جذب خانم‌ها در پولیس، سن بالاتر از هجده سال، فارغ بودن از صنف دوازدهم و همچنین صحت جسمی و روحی آنان است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала