غورزنگ: پاکستان باید بر اساس توافق چهارجانبه اقدام کند

© Photo / commons.wikimedia.orgریاست عمومی امنیت ملی
ریاست عمومی امنیت ملی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از آن‌جایی که در قضیۀ صلح و جنگ افغانستان بیش‌تر پای پاکستان دخیل دانسته می‌شود، سخن‌گوی شورای امنیت ملی یک‌بار دیگر به این موضع تاکید کرد.

تواب غورزنگ پس از چاشت دوشنبه (۲۳ جوزا) در نشست مشترک خبری با سخن‌گویان نهادهای امنیتی گفت، که هراس‌افگنان در خاک پاکستان حضور دارند و به ضد افغانستان فعالیت می‌کنند.

به گفتۀ او قسمی که در نشست چهارجانبۀ هم‌آهنگی صلح فیصله شده بود پاکستان هیچ اقدامی علیه طالبان در خاکش نکرده و شبکۀ الفاعده، طالبان، لشکر طیبه و دیگر گروه‌هایی که در خاک پاکستان حضور دارند به امنیت ملی افغانستان تهدید ایجاد می‌کنند.

این در حالی‌ست که اخیرا پاکستان اظهارات وارونه‌یی را نسبت به این قضیه مطرح کرده و ادعا نموده‌است که استخبارات افغانستان و هند به نا امنی در آن کشور دامن می‌زنند.

جنرال راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان در دیدار با فرستادۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان و فرمان‌دۀ ماموریت حمایت قاطع ناتو ادعا کرده که رهبران طالبان پاکستانی در خاک افغانستان حضور دارند.

شریف گفته‌است، امریکا باید علیه تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان اقدام کند و بیان داشته که پاکستان اجازه نمی‌دهد استخبارات افغانستان و هند هراس ‌افگنی را در خاکش دامن بزنند.

با این حال، تواب غورزنگ گفت، که تهمت‌ بستن و اتهام نتیجه‌یی ندارد و پاکستان اگر می‌خواهد در افغانستان و منطقه صلح تامین گردد باید بر اساس توافق چهارجانبۀ صلح علیه طالبان اقدام نماید.

قرار بود بر بنیاد توافق نشست‌های چارجانبۀ صلح میان نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در صورت عدم حضور طالبان در میز مذاکرۀ صلح علیه آنان از اقدام نظامی استفاده گردد اما طالبان گفت‌گوی صلح را رد کردند و هیچ گروهی به ویژه پاکستان بر بنیاد تعهد عمل نکرد.

باید یادآور گردید که پس از رد گفت‌گوهای صلح از سوی طالبان، اعلام موقف جدید رییس جمهور افغانستان در قبال طالبان و کشته‌شدن ملا اختر محمد منصور روابط کابل و اسلام‌آباد بیش‌تر از هرزمانی در چندسال اخیر تیره شده و ظاهرا فشارهای جهانی نیز بالای پاکستان افزایش یافته‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала