عاید زعفران تا پنج سال آینده به دو صد میلیون دالر خواهد رسید

© Flickr / Liji Jinarajزعفران
زعفران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک،‌ کابل: اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان،‌ طرح انکشاف تولید پایدار زعفران را به شورای عالی اقتصادی دولت ارایه کرده و گفته که قرار است عاید زعفران تا پنج سال آینده از چهار و نیم میلیون دالر به دوصد میلیون دالر برسد.

جلسه شورای عالی اقتصادی افغانستان که امروز تحت رهبری اشرف‌غنی رییس جمهور این کشور برگزار شد،‌ وزیر زراعت در این جلسه افزوده که افغانستان اقلیم و جغرافیای مناسب برای کشت و بهره‌داری زعفران دارد.

اسدالله ضمیر می‌گوید که تا پنج سال آینده میزان تولید زعفران در افغانستان به چهار تن برسد و دولت می‌تواند از این محصول زراعتی دوصد میلیون دالر عاید بدست آورد.

در همین‌حال، شورای عالی اقتصادی فیصله کرده تا بخاطر جلوگیری از تلقب زعفران افغانستان،‌ باید روی بسته‌های تولیدی زعفران بارکد افغانستان نصب شود.

اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان،‌ می‌گوید که برای انکشاف بیشتر تولید و کشت زعفران باید یک کمیته ایجاد شود تا در ترویج و بازاریابی زعفران افغانستان کار نماید. وی همچنین تاکید کرده که دولت باید یک طرح تبلیغاتی نیز در این زمینه بسازد.
اشرف‌غنی می‌گوید که دولت‌های امارات متحده عربی و چین علاقمند هستند تا در کشورهای شان برای زعفران افغانستان بازار ایجاد کنند. وی همچنین تاکید کرده که زعفران می‌تواند تصویر جدیدی از افغانستان در جهان ارایه کند.

زعفران گیاه ارزشمندی است که طی سال‌های اخیر کشت آن در ولایت هرات در غرب افغانستان رواج یافته است. زعفران این کشور در بازارهای جهانی بدلیل بالا بودن کیفیت‌اش علاقمندان زیادی دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала