10 میلیون نفر از جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار دارد

© Sputnik / Zuhal SarhadАфганистан
Афганистан - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان جمعیت زیر خط فقر این کشور را بیش از 10 میلیون نفر اعلام کرد و گفت این تعداد از امکانات مناسب اولیه زندگی محروم هستند.

به گزارش سایت افغانستان خبرگزاری فارس،‌ «فتاح احمدزی» سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا در کابل افزود:- "حدود 5 میلیون نفر کودک و نوجوان افغانستان به آموزش‌های رسمی دسترسی ندارند و به کارهای دشوار و کاذب در کارگاه‌ها و خیابان‌ها روی آورده‌اند".

‌بر اساس آمارهای موجود، از 14 میلیون و 500 هزار کودک و نوجوان افغانستان، 9 میلیون نفر سرگرم تحصیل هستند و مابقی که از تحصیل دورمانده‌اند، به کارهای سخت در کارگاه‌ها و خیابان‌ها مشغولند.

احمدزی گفت:- "وزارت کار و امور اجتماعی با هماهنگی برخی از نهادهای اجتماعی، زمینه آموزش را برای شماری از این کودکان و نوجوانان فراهم کرده است".

وی تصریح کرد:- "آمار دقیقی ندارد که مشخص شود از جمعیت کودکان از تحصیل بازمانده، چه تعداد تحت پوشش نهادهای مدنی قرار گرفته و به تحصیل می‌پردازند و به همین خاطر قرار است امسال یک پژوهش رسمی از سوی وزارت کار و امور اجتماعی در این زمینه انجام شود".

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفت، که برنامه‌ای جامع برای کودکان و نوجوانانی که از آموزش و پرورش بازمانده و سرگرم کار در خیابان یا کارهای دشوار هستند، تدارک دیده شده است ولی در حال حاضر به دلیل نبود بودجه، امکان اجرای آن وجود ندارد.

صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز اعلام کرده است که از 14 میلیون و 500 هزار کودک در افغانستان 9 میلیون نفر آنان به مدرسه می‌روند و 5 میلیون نفر دیگر در معرض خطر قرار دارند.

بیش از 3 دهه جنگ در افغانستان، فقر و بیکاری، نبود بودجه برای پشتیبانی از نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در امور کودکان و نوجوانان، آنان را به سمت و سوی انجام کارهای دشوار و جان فرسا سوق داده است.

طبق گزارش سازمان ملل متحد جمعیت افغانستان در سال 2014 میلادی حدود 32 میلیون نفر اعلام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала