گلوبل فند افغانستان را در مبارزه با ایدز کمک می‌‌کند

© AP Photo / Hermann J. Knippertz گلوبل فند افغانستان را در مبارزه با ایدز کمک می‌‌کند
گلوبل فند افغانستان را در مبارزه با ایدز کمک می‌‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک،‌ کابل: صندوق وجهی جهانی یا گلوبل فند، به منظور مبارزه با ویروس «اچ‌آی‌وی» یا ایدزس در افغانستان، 8.6 میلیون دالر کمک می‌کند.

قرار است این مبلغ به همکاری برنامه‌ انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان به منظور مبارزه با بیماری ایدز به مصرف برسد. قرارداد این کمک امروز میان وزارت صحت عامه و نماینده گلوبل فند در کابل به امضا رسید.

داکتر نجیب‌الله صافی رییس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه، در مراسم امضای این قرارداد گفت: «افغانستان در میان کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در حال تجربه اپیدمی پایین اچ آی وی قرار دارد ولی با خطر در حال رشد شیوع به علت مصرف تزریقی مواد مخدر و مقاربت جنسی می‌باشد، مواجه است. از سوی دیگر دسترسی به معلومات در مورد اچ آی وی نیز اندک می‌باشد. بناء نیاز است تا در این زمینه اقدامات پیش‌گیرانه بیشتر اتخاذ شود تا خطر شیوع اچ آی وی در این کشور بر طرف گردد.»

در همین‌حال، جوسی لین‌ماسون معاون ارشد برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان، می‌گوید که این کشور برای اجرای استراتیژی مبارزه با ویروس «اچ‌آی‌وی» تا سال 202 به 54 چهار میلیون دالر نیاز دارد. به گفته او، تاکنون برای چهارده درصد هزینه اجرای این استراتیژی تعهد شده است.

براساس آمار ارایه شده توسط وزارت صحت عامه، تا اخیر سال 2015 میلادی، به تعداد 2086 واقعه در این وزارت ثبت شده که در میان این واقعات، 133 واقعه فوتی نیز وجود داشته است.

همچنین اداره ایدز سازمان ملل و سازمان صحی جهان تخمین زده‌اند که تعداد شش‌هزار و هفت‌ نفر تا اخیر سال ۲۰۱۵ در افغانستان با ایدز زندگی داشته که از جمله ۹۵۴ واقعه جدید و ۲۶۲ خانم حامله در جمع آنها می‌باشد. وقوع اچ آی وی در میان نفوس عمومی بین سنین ۱۵-۴۹ سال.۰۴،۰ در صد اعلام شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала