رواج طلاق از راه دور بلای جان مسلمانان هند

© REUTERS / Ajay VermaПервомайская демонстрация в Индии
Первомайская демонстрация в Индии - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ابزارهای نوین ارتباطی نظیر تلفن همراه ،شبکه های اجتماعی و اینترنت در کشور فقیری مانند هند نه تنها کمک موثری به توانمندی زنان به عنوان نیمی از جامعه نکرده بلکه باعث سهولت طلاق شفاهی با استفاده از این وسایل شده است .

به گزارش ایرنا،براساس آمار منتشر شده،اکنون هند بعد از چین با 300 میلیون کاربر اینترنت و حدود یک میلیارد تلفن همراه ،دومین رتبه استفاده از این وسایل را در جهان به خود اختصاص داده است.
براساس سنتی که در بین بسیاری از مسلمانان هند رایج است، مرد تنها با گفتن سه بار کلمه طلاق بدون پذیرش هیچ گونه مسئولیت و تکلیفی در قبال همسر و کودکان آنها را ترک و همسر دیگری اختیار می کند.
درسالهای اخیر و با رشد فناوری ارتباطی بسیاری از مردان حتی به خود زحمت گفتن سه بار طلاق را هم نمی دهند و با فرستادن ایمیل ،پیامک و یا ارسال پست از طریق شبکه های اجتماعی به زندگی مشترک خود پایان می دهند.
سازمان 'بهاراتا مسلم مهیلا اندولن' به تازگی با جمع آوری 50 هزار امضا از زنان ،خواستار تجدید نظر در این نوع طلاق شده است.
هزاران نفر از زنان مسلمان هندی طلاق های یکجانبه را باعث سست شدن بنیان خانواده می دانند و خواستار تدوین قوانین طلاق بر مبنای اسلام هستند.
در بخشی از این تومار آمده است این نوع طلاق یک عمل غیر اسلامی است و باید هرچه زودتر ممنوع شود.
'زکیا سومان' یکی از مسئولان سازمان بهارتیا مسلم گفت این تومار به امضای هزاران نفر در ایالت های گجرات ،مهاراشترا،مادیاپرادش،تامیل نادو و بیهار رسیده است.
وی خاطرنشان کرد این طلاق کیان خانواده را به خطر می اندازد.
'صفیه اختر' یکی از فعالان حقوق زنان می گوید این کمپین تا لغو این سنت غیر اسلامی به تلاش خود ادامه می دهد.
وی خاطرنشان کرد این تومار با بیش از 50 هزار امضا برای دستور لازم برای نخست وزیر فرستاده شده است.
این فعال اجتماعی گفت که براساس دستورات اسلام ،باید مهلت 90 روزه برای اصلاح و میانجیگری در نظر گرفته شود ،در حالیکه در طلاق شفاهی مرد در هر حالتی حتی غیر عادی با تکرار سه بار کلمه طلاق و بدون در نظر گرفتن هیچ حقی، زن را طلاق می دهد.
براساس نظرسنجی صورت گرفته ،حدود 92 درصد از زنان با لغو طلاق شفاهی موافق هستند اما در خیابان جامع نگر دهلی بسیاری از زنان با تردید در این خصوص سخن می گویند.
'مدینه ' یکی از زنانی که همسرش ، او را با دو کودک دو و سه ساله ،طلاق شفاهی داده می گوید یک روز تنها با گذشته چهار سال از زندگی مشترک،همسرم بدون هیچگونه توضیحی و با تکرار سه بار کلمه طلاق، من و بچه ها را به حال خود رها کرد.
وی خاطرنشان کرد او همسر دیگر اختیار کرد و من برای تامین مخارج خود و بچه ها مجبور به کار در منزل دیگران شدم.
وی درحالیکه اشک در چشمانش حلقه زده می گوید این سرنوشت بسیاری اززنان دراین کشور است.
ظفر الاسلام خان محقق و سردبیر روزنامه ملی گازت با تاکید بر لزوم تجدید نظر در این گونه طلاق می گوید برای طلاق دستکم نیاز به سه ماه فرصت برای تلاش برای اصلاح و سازش وجود دارد.
** نیاز به اصلاح حقوق فردی مسلمانان هند
'زکیه سومن' با اشاره به تحقیقی که در خصوص طلاق شفاهی انجام داده می گوید:در سال 2014، از 235 موردی که به عدالتخانه های شریعت رفتند، 80 درصد مربوط به طلاق شفاهی بود.
وی می افزاید:93 درصد از زنانی که مورد پرسش قرار گرفتند، با اجرای روند داوری قبل از طلاق موافق بوده اند. به گفته وی ،حدود 83 درصد نیز معتقدند که نوشتن قانون خانواده برای مسلمانان به بهبود این شرایط کمک می کند.
این پژوهشگر می گوید جامعه مسلمانان هند در برابر نوشتن قانون فردی مقاومت می کند و آن را دخالت در دین می داند.
وی افزود:برخی افراد آزادی مذهبی را بهانه قرار می دهند اما ادامه این گونه طلاق به قیمت تضییع حقوق زنان تمام می شود و به زنان ضربه بزرگی وارد می شود.
'نورجهان صفیه نیاز'، محقق دیگر این پژوهش می گوید:بیشتر زنانی که مورد پرسش قرار گرفتند، خواستار اصلاح حقوق فردی بودند. آنها می خواهند که قوانین بر اساس چارچوب احکام دینی تدوین شود و جزییات مسایلی مانند سن ازدواج، روند طلاق، چند همسری و حضانت کودکان مشخص باشد.
بر خلاف مسلمانان، شرایط طلاق میان هندوها بسیار دشوار است. دشواری روند طلاق که گاهی تا 10 سال هم به طول می انجامد بسیاری از زوج های هندی را از جدا شدن منصرف می کند.
بر اساس آماری که روزنامه هندوستان چندی پیش منتشر کرد ، آمار طلاق اکنون 13 مورد در هر یک هزار ازدواج است. این درحالیست که 10 سال پیش این آمار یک مورد در هر یک هزار ازدواج بود. با وجود افزایش سریع طلاق در جامعه هند، در مقایسه با آمارهایی همچون 500 مورد طلاق در هر 1000 ازدواج در امریکا، هنوز جامعه هند آمار طلاق پایینی نسبت به سایر دنیا دارد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала