ساخت آپلیکشن جدید برای جلوگیری از بروکراسی و معلمان خیالی در مکاتب

© Sputnik / کسرامصطفی‌ وهریز
مصطفی‌ وهریز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وجود معلمان خیالی، بروکراسی، حق تلفی، دست‌کاری در نمرات دانش‌آموزان و نبود سیستم حاضری مناسب از جمله مشکلاتی در مکاتب افغانستان به شمار می‌روند، اما یک جوان افغان موفق شده است تا برای اولین‌بار برای حل این مشکلات در مکاتب یک آپلیکشن جدید کمپیوتری بسازد.

مصطفی‌ وهریز، یک جوان بیست و ساله افغان است که می‌خواهد که از طریق ساخت یک آپلیکشن جدید کمپیوتری وضعیت در مکاتب افغانستان را بهبود بخشد. اولین بار کار طرح ساخت چنین آپلیکشنی را زمانی که در دانشگاه کابل دانشجو بود، آغاز کند. آقای وهریز برای پایان نامه خود ساخت آپلیکشن کمپیوتری «سیستم مدیریت مکاتب وطن» را رویدست گرفت. او در حالی‌که بیست درصد از کار ساخت این آپلیکشن را به پایان رسانده بود، توانست نمره کامل از پایان نامه دانشگاهی خود بگیرد.

مصطفی وهریز پس از گرفتن سند تحصیلی خود از دانشگاه کابل، به کارش برای ساخت آپلیکشن «سیستم مدیریت مکاتب وطن» ادامه داد. او برای ادامه‌ی کارش و تجارتی ساختن این آپلیکشن، با شرکت «وطن آی‌سی‌تی» آغاز به کار کرد و توانست که این آپلیکشن را تجارتی بسازد.

با تجارتی شدن سیستم مدیریت مکاتب وطن، توسط شرکت تکنالوژی «وطن آی‌سی‌تی»، از آپلیکشن سیستم مدیریت مکاتب وطن، اکنون چند باب مکتب در ولایت‌های کابل و هرات از آن استفاده می‌کنند.

مصطفی وهریز می‌گوید که ساخت این آپلیکشن خانواده‌های دانش‌آموزان را نیز قادر می‌سازند تا از چگونگی فعالیت فرزندان‌شان در مکاتب آگاه شوند. به گفته او، استفاده از این سیستم بدون دسترسی به انترنت نیز صورت گرفته می‌تواند. آقای وهریز گفت: «سهولتی که در مکاتب بار می‌آورد این است که همه‌ی سیستم‌های مکتب کمپیوتری می‌شود. از قلم‌خوردگی، کاغذپراکنی جلوگیری می‌شود. عموما در مکاتب بحث‌های جدول نتایج، اطلاع‌نامه، سه‌پارچه‌ها، گزارش‌دهی به دولت و در مکاتب خصوصی بحث مالی هست که از طریق این سیستم به صورت اتومات به صورت ربع‌وار یا سالانه گزارش مالی را می‌کشد. همچنین بحث مالیه‌دهی است که این سیستم به صورت اتومات مالیه دولت را می‌کشد.»

مصطفی وهریز می‌افزاید که شرکت «وطن آی‌سی‌تی»، توانسته چند باب مکتب را در کابل و هرات با سیستم مدیریت مکاتب وطن مجهز سازد. به گفته او، هرچند سیستم‌هایی برای مدیریت مکاتب افغانستان از خارج این کشور به ویژه از ایران و پاکستان وارد شده، اما سیستم‌های وارداتی با نظام معارف افغانستان همخوانی ندارند و نمی‌توانند در این کشور کاربرد داشته باشد. آقای وهریز گفت که سیستم مدیریت مکاتب وطن پس از بررسی‌های دقیق از چگونگی کار در مکاتب افغانستان طراحی و ساخته شده است.

در سیستم مدیریت مکاتب وطن، تمام اطلاعات مربوط به دانش‌‌‌آموزان و آموزگاران در یک مرکز خاصی توسط شرکت تکنالوژی «وطن آی‌سی‌تی» نگهداری می‌شود. به گفته مصطفی وهریز، این اطلاعات توسط این شرکت در امریکا نگهداری می‌شود.

© Sputnik / کسرامصطفی‌ وهریز
مصطفی‌ وهریز - اسپوتنیک افغانستان
1/2
مصطفی‌ وهریز
© Sputnik / کسرامصطفی‌ وهریز
مصطفی‌ وهریز - اسپوتنیک افغانستان
2/2
مصطفی‌ وهریز
1/2
مصطفی‌ وهریز
2/2
مصطفی‌ وهریز

معلمان خیالی

معلمان خیالی در مکاتب افغانستان از مشکلات عمده به شمار می‌رود. برخی از تحقیق‌ها حاکیست که در شماری از مکاتب مناطق ناامن، شخصی بنام یک معلم در مکتبی استخدام نشده، اما معاش چنین افرادی از طریق دولت ارسال می‌شود.

مصطفی وهریز می‌افزاید که استفاده از «سیستم مدیریت مکاتب وطن» در مکاتب کشور، می‌تواند مانع وجود معلمان خیالی در مکاتب شود. به گفته او، در صورتی‌که وزارت معارف افغانستان بخواهد، می‌تواند از طریق نصب این سیستم در مکاتب و خود وزارت، بتواند از وجود معلمان خیالی جلوگیری کند. وی گفت: «سیستم حاضری فنگرپرنت (انگشت‌نگاری) می‌شود که و اثر انگشت کس دیگر کار نمی‌دهد و این دقیقا اقدامی است که می‌تواند از معلمان خیالی جلوگیری کند.»

مصطفی وهریز می‌گوید مکاتبی که از این سیستم تاکنون استفاده کرده، از بهبود وضعیت کارشان ابراز رضایت کرده‌اند. او گفت هرگاه مکاتب بخواهند که تغییراتی به منظور بهبود بیشتر وضعیت در مکاتب ایجاد شوند، می‌توانند پیشنهادات خود را ارایه کنند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала