وزارت زنان: میزان خشونت‌ها علیه زنان در ماه رمضان بیشتر شده است

وزارت زنان: میزان خشونت‌ها علیه زنان در ماه رمضان بیشتر شده است
وزارت زنان: میزان خشونت‌ها علیه زنان در ماه رمضان بیشتر شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: دلبر نظری وزیر اموز زنان، می‌گوید که میزان خشونت‌ها علیه زنان در جریان ماه رمضان بیشتر شده و این مساله نگرانی شدید این وزارت را برانگیخته است.

خانم نظری که امروز در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت که خشونت‌ها علیه زنان گسترده و بی‌رحمانه بوده است. وزیر اموز زنان می‌گوید: «در ماه مبارک رمضان از کابل تا دایکندی، غور، تخار، بغلان ما شاهد بی‌رحمی‌ها علیه زنان و دختران بوده و تجاوز جنسی، نکاح اجباری زنان و دختران صغیر، سنگسار، حلق‌‌آویز و تیرباران آنها به اتهام فرار از منزل بدون ثبوت، تحقیق و صدور احکام لازم محاکم شرعی، به حکم افراد بی‌بند و بار و افراد مسلح غیرمسوول که لکه ننگ بر دامن جامعه اسلامی ماست، یکی پی‌ دیگری اتفاق می‌افتد.»

وزیر امور زنان به عنوان نمونه از تیرباران شدن یک دختر نوجوان بنام عزیزگل در ولایت غور خبر داده می‌گوید که این دختر در روز مادر به قتل رسیده است. وزیر امور زنان گفت که عاملان این رویداد تاکنون بازداشت و به پنچه قانون سپرده نشده است. او از رییس جمهور و رییس اجراییه خواست تا دستور بازداشت عاملان قتل عزیزگل صادر کنند.

دلبر نظری همچنین از وجود مراکزی در افغانستان برای تبلیغ افراطیت علیه زنان نیز خبر داده گفت: «افراطیت در گوشه و کنار ولایات افغانستان وجود دارد و براساس گزارش‌هایی که به ما رسیده، جوانان و زنان مورد تهدید قرار می‌گیرند. وزارت امور زنان با وزارت حج و اوقاف تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده و تقاضای ما هم از وزارت حج و اوقاف این است تا زیادتر تلاش کند تا جلوی تبلیغ افراطیت گرفته شود.»

وزیر امور زنان شورای عالما را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت که این شورا در قبال قضایای خشونت علیه زنان تاکنون سکوت کرده است. او از این شورا خواست تا مهر سکوت را شکستانده و صدای شان را برای جلوگیری از خشونت‌ها علیه زنان بلند کند.

در همین‌حال، داعی‌الحق عابد معین وزارت حج و اوقاف افغانستان، وجود مراکز تبلیغ افراطیت در این کشور را رد کرده می‌گوید که افراطیت از بیرون افغانستان تبلیغ می‌شود. آقای عابد گفت که وزارت حج و اوقاف برای این‌که بتواند جلوی تبلیغ افراطیت در افغانستان را بگیرد، برنامه‌های جدیدی را رویدست گرفته است. به گفته او، ثبت و رسمی ساختن مساجد، اخذ امتحان از ملا امامان مساجد و همچنین توزیع کتاب‌های راهنمایی برای ملا امامان از جمله اقدامات جدید دولت است.

معین وزارت حج و اوقاف در عین حال تاکید کرد که این وزارت برای کاهش میزان خشونت‌ها علیه زنان نیز اقداماتی را رویدست گرفته است. داعی‌الحق عابد می‌گوید که قرائت‌های دینی با خشونت علیه زنان مخالف است، اما در مساجدی که در مناطق خارج از کنترول دولت قرار دارند، امکان تبلیغ علیه زنان وجود دارد. آقای عابد گفت که بیشتر قضایای خشونت علیه زنان نیز در مناطقی که تحت کنترول مخالفان مسلح دولت قرار دارند صورت می‌گیرند.

با این‌حال، دلبر نظری وزیر امور زنان می‌گوید باوجودی که نهادهای مختلفی در راستای جلوگیری از خشونت‌ها علیه زنان فعالیت داشته‌اند، اما باآنهم میزان خشونت‌ها علیه زنان بیشتر شده است. خانم نظری افزود که از آغاز سال جاری خورشیدی که سه ماه از آن می‌گذرد، شش‌صد قضیه خشونت علیه زنان در وزارت امور زنان ثبت شده است. به گفته دلبر نظری، بیشتر این موارد شامل لت و کوب و قتل می‌شود.

وزیر امور زنان همچنین گفت که این وزارت یک کمپاین سرتاسری یک هفته‌ای را نیز به منظور کاهش خشونت‌ها علیه زنان در سراسر افغانستان راه‌اندازی می‌کند. به گفته دلبر نظری، این کمپاین دادخواهی قرار است از اول ماه سرطان آغاز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала